Welke jaartelling was er voor de huidige jaartelling?

We leven nu naar de jaartelling die begint bij de geboorte van Jezus. Zelfs de jaren voor Zijn geboorte geven we aan als 100 jaar voor Christus, et cetera. Hoe was de jaartelling voor de huidige jaartelling? Wat was de benaming én wanneer begon deze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De christelijke jaartelling werd (met terugwerkende kracht) geïntroduceerd door de Scytische monnik en tijdrekenaar Dionysius Exiguus, die in of kort na AD 525 zijn paastabel met de hierin vervatte nieuwe jaartelling presenteerde aan officiële vertegenwoordigers van paus Johannes I. Hoewel Dionysius Exiguus de omstreeks AD 400 door de Iberische historicus Orosius geïntroduceerde jaartelling Ab Urbe Condita (vanaf de stichting van de stad Rome) waarschijnlijk reeds kende (maar nooit gebruikte), schijnt Bonifatius IV (omstreeks AD 600) de eerste te zijn geweest die zich realiseerde wat het verband is tussen deze jaartelling en de christelijke jaartelling (hij stelde dat AD 607 = AUC 1360). Het heeft echter uiteindelijk nog meer dan twee eeuwen geduurd voordat men ertoe kwam de Christelijke jaartelling ook echt in gebruik te nemen als een volwaardig systeem ten behoeve van de datering van historische gebeurtenissen. Dat gebeurde pas door toedoen van de Engelse chronoloog en historicus Beda Venerabilis (in AD 731).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed dat men voor de christelijke jaartelling de feiten gebruikte die veel indruk maakten,zoals,het jaar dat de pest uitbrak,of toen de straat afbrandde o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The hijra calendar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_calendar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Voor Christus' bestond er geen jaartelling zoals de onze. Ook de Romeinse telling ‘ab urbe condita’ werd pas veel later bedacht. Er werd meestal geteld per regeringsperiode van een vorst. Geschiedenis-met-jaartallen zoals wij die kennen werd toen nog niet zo bijster serieus genomen.