Herkent iemand deze afbeelding op dit houten Mancala/Kahala-spel?

Dit spel heb ik bij een kringloopwinkel gekocht. De oude (antieke) en speciale spullen staan daar in een vitrine en dit spel wil ik al lang hebben en heb hem dus gekocht. Ben alleen nog benieuwd uit wel land dit exemplaar komt. De afbeelding kan algemeen zijn, maar wie weet is het wel een afbeelding dat veel in een bepaald land gebruikt wordt en die iemand herkent?

Picture for question
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas geen afbeelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch wel sorry
Sonaya
10 jaar geleden
Dacht al... :)

Antwoorden (1)

Vermoedelijk is het een Awele-spel. Dat is hetzelfde spel als Wari, Mancala, en Kahala, maar met andere oorsprong. Uit Burkina Faso, of Ivoorkust. Het laatste land wordt meestal geassocieerd met een olifant (hoewel er op http://www.awale.info/tienda-awale/awales-economicos/ ook een Awele-spel uit Ivoorkust met een sierlijke adelaar versierd is). Maar Burkina Faso is wel te linken aan een adelaar. Zie bijvoorbeeld deze postzegel: http://www.canstockphoto.nl/adelaar-8019465.html

In het wapen van Egypte staat echter een adelaar en Wari stamt uit dat land. Het spel heeft zich van daaruit naar Azië en Afrika verspreid (zo staat in mijn 'Spelletjes uit de hele wereld'-boek). Maar er is geen afbeelding te vinden waarop een versierde bovenkant te zien is. En wel van Awale, en bovendien door de vele voorbeelden op http://www.awale.info/tienda-awale/awales-economicos/ ben ik er toch zeker van dat het de juiste naam is.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Sonaya
10 jaar geleden
Dank je wel. Ja het is een awelé dat overeenkomt met Kahala, Mancala etc. Eén van de oudste spellen ter wereld en ik heb hetzelfde op internet gelezen als jij zoals oorsprong Egypte, uitgebreid naar Afrika en een klein deel Azie etc. Ik kan de vogelsoort in de afbeelding niet plaatsen, ik vind het in ieder geval niet op een adelaar lijken, meer op een gier of uitgestorven dodo, hh. Maar wie weet is het een typische afbeelding die veel voorkomt in een bepaald land en die iemand herkent?
Mijn spel bevat aan de binnenkant dus ook die kuiltjes en gedroogde boomvruchten als speelstenen. Ik vond op internet een plaatje van zo'n spel die er van binnen exact hetzelfde uitziet als de mijne, ook zo met die scharnieren en exact dezelfde vruchten, zie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Kalaha1.jpg Deze mensen hebben hem uit Ghana. Gr. Sonaya
Sonaya
10 jaar geleden
Hier ook dezelfde binnenkant: http://www.gamesmuseum.uwaterloo.ca/VirtualExhibits/countcap/pages/awele.html Uit Ivoorkust.