neen, er zijn juist kunstenaars die door hun sociale bewogenheid en engagement de inspiratie vinden om een kunstwerk te realiseren; Neem bv. Rik Poot, een beeldhouwer die opkwam voor het lot van de arbeiders (Renault oa ) of Jacques Brell die zich afzette tegen de bourgeois mentaliteit. Het is wel zo dat vele kunstenaars een groot ego hebben dat integraal deel uitmaakt van hun motivatie om iets te creeeëren.Ego en narcissisme zijn dan begrippen uitdezelfde familie : het ene is gezond, het andere is m.i. een totaal gebrek aan inlevingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige kunstenaars vind ik last hebben van narcisme. Kijk mij eens goed bezig zijn.

Andere antwoorden (7)

'Narcisme is een term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.'

Hm.. Persoonlijk zie ik niet in waarom dit voor alle kunstenaars zou gelden Sterker nog, ik zie niet in waarom die voor enig kunstenaar meer zou gelden dan voor het gemiddelde publiek. Hooguit dat acteurs ed narcistische trekken zouden kunnen vertonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,ze houden er alleen maar van om mooie dingen te scheppen,al zal niet iedereen het even mooi vinden.
En daar hoef je geen narcist voor te zijn,alleen maar getalenteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Peter, want zo is het!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi P.G. en een +
Dat is een nieuwe theorie voor mij. Antwoord: ik denk het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Waarom zou dat zo moeten zijn dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunstenaars zijn inderdaad vaker narcisten, net als artiesten en politici. Dat kunstenaars en artiesten dat zijn is niet erg. Narcistische politici is wel erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je eigenlijk niet egocentrisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel echt narcistisch. Narcisme wil zeggen dat je je zelf overmatig belangrijk vindt en dat voortdurend bevestigd wil zien. Zo was Hitler een narcist. Egocentrisch wil zeggen dat je de wereld bekijkt vanuit jouw standpunt en je je niet verplaatst in anderen. Zo is bijna elk mens egocentrisch zonder dat men dat beseft. Zo is Wilders en zijn aanhang nogal egocentrisch. Ze komen op voor de vrijheid van meningsuiting, maar alleen die van henzelf.
Nee dat niet, alle kunstenaars zijn creatief, maar niet narcistisch...

Nee een grens is niet aan te geven, narcist is 100% op een schaal en niemand is 100% en niemand is 0% op die schaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat je weinig kans hebt om narcist te zijn als je kunstenaar bent.Je bent op een bevlogen manier met de dingen bezig en daardoor besteed je minder tijd aan je uiterlijk.Een uitzonderingetje hier en daar misschien.