als ik mijn tekening wil bewaren moet ik hem dan insprayen?

ik heb laatst schetsen met potloden gemaakt, alleen mijn vraag is: als ik mijn tekeningen voor een langere tijd wil bewaren moet ik ze dan in sprayen met haarspay of zijn hier andere handige tactieken voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Hoe lang je je tekeningen goed kun houden hangt vooral af van de kwaliteit van je tekenpapier en de manier waarop je met je tekeningen om gaat.

Het beste is het om ze plat liggend in het donker te bewaren. Bijvoorbeeld door ze te stapelen. En telkens een zuurvrij vel op iedere tekening te leggen voordat je de volgende tekening er op legt.

Om ze toch nog af en toe te kunnen bekijken kun je er het beste een foto van maken en die op ware grootte afdrukken.
Wil je de originelen vaak zien, dan kun je ze het beste inlijsten en op een donkere plek hangen.

Haarspray is de goedkope vorm van fixatief en in houdbaarheid niet te vergelijken. (Hairspray moet makkelijk weer uit het haar kunnen, zonder resten achter te laten, dus een paar keer schudden aan je tekening en de hairspray is weer weg.)

Fixatief heb je vooral nodig wanneer je houtskool hebt gebruikt of heel zacht potlood. Potlood dat heel makkelijk weer van het papier af valt. En eigenlijk alleen wanneer je de tekeningen vervoert.

Dus; tekeningen lang bewaren doe je op een donkere plek, plat liggend en met zuurvrije vellen er tussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste is natuurlijk: inlijsten, maar dat is nogal ruimte -en kostengevoelig. Je kan haarlak gebruiken of "teken fixatief" wat je in de betere hobbyzaken kan kopen:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=75&t=1207244

http://www.heutinkcreatief.nl/tekenen/fixatief/fixatief-nl.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een potloodtekening hoeft niet gefixeerd te worden. Haarlak vergeelt het papier in sommige gevallen, dus eerst een proefje doen. Een potloodtekening opbergen in een doos of map van zuurvrij karton (meerdere tekeningen met vloeipapier ertussen) is de eenvoudigste manier.