Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan een betrekkelijk voornaamwoord of een betrekkelijk voornaamwoordelijk bijwoord aan het begin van de bijzin geen herhaald zinsdeel zijn?

In een presentatie moet ik uitleggen waarom een betrekkelijk voornaamwoord of een voornaamwoordelijk bijwoord aan het begin van de bijzin geen herhaald zinsdeel is, ik kom alleen niet op voorbeeldzinnen. Kan iemand me op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het deel uitmaakt van een aparte zin met een eigen grammaticale constructe, een bijzin die is ingebed in de hoofdzin? Ik vind het moeilijk om je vraag goed te interpreteren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Van een herhaald zinsdeel is sprake als een bepaald zinsdeel in dezelfde zin tweemaal wordt uitgedrukt en de tweede maal kan worden weggelaten." (Bron: ANS)

Een betrekkelijk voornaamwoord of een betrekkelijk voornaamwoordelijk bijwoord aan het begin van de bijzin kun je volgens mij niet weglaten. Is dat (het begin van) een antwoord?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Ik had natuurlijk ook zelf in de ANS kunnen zoeken, dat ik daar niet op kwam.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding