Waar komt de naam Nehalennia vandaan, is een zeeuwse godin?

Er wordt gesuggereerd dat de naam "Nehalenniae" o.a. te maken zou hebben met "Helle" en "Vrouw Holle" te maken zou hebben, en zelfs de naam Holland ...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nehalennia is de naam van een godin die vereerd werd in de Romeinse tijd na 200 na Christus. Aangezien zij werd afgebeeld met een mand met vruchten en een hond, was zij waarschijnlijk een godin van de vruchtbaarheid. Ook werd zij voorgesteld met een hand aan het roer van een schip.
In Nehalennia wordt ook een Belgisch woord gezien (aanduiding ontleend aan Caesar); dat wil zeggen: in een taal die tussen het Keltisch en het Germaans lag, en een afleiding zou zijn van het Indogermaanse *nei 'leiden'. Zo komt het dat de godin in Zeeland wordt beschouwd als een schutsvrouw van de kooplui die de Noordzee bevoeren. Bij Domburg op Walcheren werden in 1647 resten van een aan haar gewijde tempel zichtbaar. In de loop van de tijd werden ongeveer 40 aan haar opgedragen altaren gevonden. In 1970 werden in de Oosterschelde bij Colijnsplaat nog eens ruim 100 altaren boven water gebracht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier wordt het zeer uitgebreid toegelicht: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/414/247/RUG01-001414247_2010_0001_AC.pdf

Toegevoegd na 9 minuten:
Nei- betekent dus “leiden”. De naam Nehalennia zou dan kunnen geïnterpreteerd worden als “leidster, stuurvrouw”, met andere woorden: zij die het schip veilig over zee loodst.
Volgens een andere geleerde bestaat de naam uit twee delen, neχwa en lendha, en betekenen die “diegene die het water nabij heeft”.
De meest recente etymologie wordt gegeven door P. de Bernardo Stempel. Zij postuleert dat de naam van de godin ontstaan is uit *ni-salen-ya. Nehalennia zou dan “diegene in zout water” betekenen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In zeeland noemden ze haar toch Neeltje Jans?