W. C. Fields was schrijver en komiek. Hij maakte vanuit een soort zelfspot veel grappen over Philadelphia, zijn geboorteplaats. In een artikel in Vanity Fair uit 1925, heeft hij het over zijn dood, en waar hij dan terecht komt. Hij vergelijkt dan Philadelphia met zijn graf. Hij heeft er in dat artikel ook over, dat die quote wel aardig zou zijn als grafschrift.

De volledige quote is: "On the whole, I'd rather be in Philadelphia.", en dat betekent iets als "alles overziend" en hij wil daar mee zeggen, dat het altijd nog beter is om in Philadelphia te zijn, dan in een graf te liggen.

Die uitspraak is beroemd geworden, en werd een soort "saying". Een veel gehoorde uitspraak in b.v. films en TV-series. Toen Ronald Reagan in 1981 in het ziekenhuis aankwam, na een moordaanslag zou hij ongeveer hetzelfde gezegd hebben. "Je kunt beter in Philadelphia zijn, dan onder het mes te moeten na een aanslag". (hij zou toen ook de grap hebben gemaakt, door aan de chirurg te vragen of hij wel Republikein was)

Er zijn verschillende versies: ook "All things considered, I'd rather be in Philadelphia" of heel kort "Better here than in Philadelphia".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat was er volgens hem dan mis met Philadelphia?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat het Fields was, maar wat is er dan met Philadelphia, is er iets bijzonders aan de stad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is helemaal niks mis met Philadelphia. Dit is dus zelfspot. Precies hetzelfde als Herman Finkers het over Glanerbrug heeft. "Het stoplicht springt op rood, het stoplicht springt op groen; in Glanerbrug is altijd wat te doen!". Hij maakt dit soort grappen ook over Almelo. Hij komt daar zelf vandaan, en daarom is grappen maken over de Achterhoek leuker, dan b.v. grappen over Friesland of Limburg. Daar "heeft" hij niks mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet Glanerbrug! Almelo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Glanerbrug kreeg kabeltelevisie en misschien ook riolering. "Landelijke bekendheid kreeg Glanerbrug door een sketch van Herman Finkers, waarin hij bij het voorlezen van het nieuws enkele malen vermeldde dat Glanerbrug kabeltelevisie zou krijgen en dat nog niet bekend was wanneer Glanerbrug riolering zou krijgen."

Andere antwoorden (1)

Dat was een uitspraak van WC Fields, een Amerikaans komiek, die veel grappen over Philadelphia maakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wel leuk om er bij te zetten dat het dus op zijn graf staat.... en met de info uit je link had je zo een plus gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Pelle, we zijn hier op GV toch om te DIENEN en niet om te VERDIENEN?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, het zou wel leuk zijn om dat te vermelden, maar het is niet zo. ;-)
"His actual tomb at Forest Lawn in Glendale, California simply reads "W. C. Fields 1880 - 1946"." Hij filosofeerde alleen over die graftekst, in het artikel in Vanity Fair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah vandaar, ik ben ook niet goed in engels en dat zeg ik gelukkig ook niet ;)