Zit er logica achter het feit,dat de meervoudsvorm van het woord KOE zo verschilt van alle andere woorden(die ik ken),die eindigen op OE?

Ik dacht aan gnoe,bamboe,baboe,klamboe enz..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een mogelijkheid.

Het beste antwoord

Koes klinkt niet omdat je dat nooit hoort...

Maar ik zeg je als jij dar consequent gaat doen, klinkt het op den duur heel goed hoor...

Maar ik weet het antwoord... Het is een onomatopee... Ze loeien, dus zijn het koeien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, dan zouden ze 'loeien' heten.
Koe komt van het Oud-saksische "ko" en het Engelse "cow".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Two souls...

Andere antwoorden (3)

nee, maar koeS klinkt voor geen ene meter, daar zal het wel aan gelegen hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat koesstrond een raar woord zou zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het op Internet nergens vinden (hooguit nog als oude naam), maar ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat het oude meervoud va koe (of eigenlijk koew, ook veel gevonden als naam) koewen was.
Dat spreek je vrij automatisch uit als koeien, en zoals het gaat in een taal die uiteindelijk door de sprekers gevormd wordt, wordt op een gegeven moment de meest gebruikte uitspraak de juiste, en past na verloop van tijd ook de spelling zich aan.
Het is dan ook nooit 1 koei -2 koeien geweest. Want de uitspraak van koew lijkt vrijwel precies op die van koe. Daar is dus een letter weggevallen die we iet meer uitspreken - ook niks nieuws onder de zon.