Waar komt het spreuk: 'Sesam open u' vandaan en hoe vertaal je het in het engels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de spreuk komt van een sprookje, ik geloof ali baba en de 40 rovers. zij hadden een enorme grot met hun roversschatten, die openging als men "sesam open u" riep.

Het beste antwoord

Het komt uit ali baba en de 40 rovers een van de sprookjes uit 1001 nacht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens de Engelse Wiki:
There are many theories about the origin of the phrase. Indeed, it is not certain that the word "sesame" actually refers to the sesame plant or seed.

Some older, rejected, theories include:

Sesame is a reduplication of the Hebrew šem 'name' i.e. God or a kabbalistic word representing the Talmudic šem-šamáįm 'name of heaven'.[5]
Sesame is connected to Babylonian magic practices which used sesame oil.[6]

Toegevoegd na 6 minuten:
Het kan dus verwijzen naar: Sesam, het zaad van de sesamplant

Naar een hebreeuws woord: šem ‘name: de naam van de hemel

Of naar een babylonisch gebruik waarin men sesam olie gebruikte voor tovenarij.

Toegevoegd na 11 minuten:
In het Engels is het dus Open Sesame, zie mijn laatste bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit het sprookje van 1001 nacht "Ali Baba en de 40 rovers"

In het engels is het "open Sesame"