Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een reden hebben of kan je zomaar je achternaam veranderen?

Ik wil graag mijn achternaam veranderen maar het probleem is dat ik geen echte reden heb behalve dat ik mijn achternaam heel lelijk vind.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor zover ik weet kan het, maar het is een vrij omslachtige procedure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schijnt ook super duur te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een heel simpele, typische Vlaamse achternaam beginnend met de.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Alleen de wettelijk vertegenwoordiger mag een verzoek tot naamswijziging voor een kind indienen. Dit is degene die het ouderlijk gezag heeft. Ook de persoon van wie het kind de achternaam krijgt, moet het verzoek ondertekenen.

In de volgende situaties kunnen ouders een naamswijziging voor een minderjarige kind aanvragen:
- De ouders zijn uit elkaar.
- De achternaam van het kind is anders dan die van de andere kinderen in het gezin.
- Het kind heeft meerdere nationaliteiten.

Dit geldt dus voor minderjarige personen. Voor meerderjarige personen gelden deze voorwaarden:

Een meerderjarige (18 jaar of ouder) mag onder bepaalde voorwaarden zijn eigen achternaam wijzigen. Of de naamswijziging wordt toegewezen, bepaalt de minister van Veiligheid en Justitie. In de volgende situaties kunt u een naamswijziging aanvragen

De naam is ongepast of bespottelijk
U wilt dezelfde achternaam als uw andere ouder, pleegouder of verzorger
U wilt de naamskeuze van uw ouders herzien
U wilt de naamswijziging die plaatsvond voordat u meerderjarig werd ongedaan maken
U wilt dezelfde naamswijziging doorvoeren die de ouder wil
U wilt uw oorspronkelijke achternaam terugkrijgen na een scheiding
U wilt de achternaam van uw voorouders toevoegen
De naam komt te vaak voor
De naam is uitgestorven of wordt met uitsterven bedreigd
De naam is verkeerd gespeld
U wilt een niet-Nederlandse achternaam veranderen
U wilt uw Friese achternaam wijzigen
De naam veroorzaakt psychische schade

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet dus echt een rede hebben om je naam te veranderen, want de naamswijziging moet goedgekeurd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

wanneer je echt een naam heb als naaktgeboren/poepjes o.i.d. kan je hem makkelijk laten wijzigen. Meestal wil men wel dat je nieuwe naam in de familie voorkomt, of voorgekomen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee je hoeft geen reden te hebben om je achternaam te veranderen, meestal doen mensen dit omdat hun achternaam lelijk vinden. (bv. Con Domen)

als ze er toch naar vragen zeg je gewoon dat je ermee gepest wordt;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja normaal moet je een reden hebben. Voor het wijzigen van uw achternaam moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er is onderscheid tussen naamswijziging voor minderjarigen, naamswijziging voor meerderjarigen en naamswijziging vanwege psychische en/of lichamelijke gezondheid.

De voorwaarden voor het indienen van een verzoek kunnen echter per situatie verschillen. Meer informatie over de precieze voorwaarden per situatie vindt je in de bron (Nederland):

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/naam-kiezen-en-naamswijziging/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-wijzigen.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kosten: plm EUR 300,=
Indien minderjarig & b.v. naam vd moeder is gewenst dan zal moeder minimaal 5 jaar de hoofdopvoeder moeten zijn.
Moeder vraagt dan aan, maar v.a. leeftijd van 11 jaar wordt kind 'gehoord' en v.a. 12 jaar is motivatie v/h kind doorslaggevend.
Lengte vd procedure plm. één jaar (mits geen beroep aangetekend is door de oorspronkelijke naamgever - meestal de vader. Die wordt ten alle tijden geïnformeerd door ministerie van Justitie.)
Details/overig zie algemeen verkrijgbare documentatie bij gemeentehuis / internet
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding