Is dit een Hindoeïstische god? Weet iemand wie dit is en waar hij voor staat?

Ik denk dat het een Hindoeïstische god is, maar ik weet het niet zeker.
Weet iemand wie dit is en waar hij voor staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de foto te zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu wel?

Het beste antwoord

Het lijkt me typisch een Boeddhabeeld, maar het zou ook goed een beeld van een Tibetaanse Lama (zoals Lama Tsongkhapa) kunnen zijn.

De klassieke zithouding en houding van de voeten, de geopende lotusbloem waar hij op zit, de mantel, allemaal kenmerken die je bij veel Boeddhabeelden terug ziet.

Opvallend aan deze vind ik de kap en de houding van de handen.
De kap lijkt op de kap als waarmee Lama Tsongkhapa meestal wordt afgebeeld. Er zijn ook wel beelden van lama's, maar ik verwacht niet echt dat het een beeld van hem is, omdat bijna altijd wordt afgebeeld met een heel andere mudra, waarbij de handen op borsthoogte zitten.
Maar misschien dat dit beeld wel net als hem uit het Tibetaans Boeddhisme komt, of uit de stroming daarbinnen waar hij toe behoorde, de periode waarin hij leefde of locatie waar hij leefde.

De houding van de handen noemt men mudra's en hier kan men betekenis aan aflezen. De houding van deze lijkt op de varada mudra, alleen ligt daarbij de open hand meestal in de schoot en niet op de knie.
Misschien dat aan deze variatie ook wel iets af te lezen is, dat dit kenmerkend is voor een bepaalde stroming, locatie of tijd.
Maar misschien is het ook wel een mudra die ik gewoon niet ken, dat kan natuurlijk ook.

Als ik moet gokken zou ik zeggen een Tibetaanse Boeddha, Lama Tsongkhapa of een andere Tibetaanse Lama.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hij lijkt inderdaad erg veel op Lama Tsongkhapa. Die kap die hij op heeft en die bloemen aan zijn zeides zijn ook ongeveer hetzelfde.

Andere antwoorden (3)

het zou ganesha kunnen zijn

Toegevoegd na 56 seconden:
http://www.google.nl/search?q=hindoestaanse+goden+afbeeldingen&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CAQDT7rwB4mUOs3L6asB&sqi=2&ved=0CDcQsAQ&biw=1229&bih=871
nog veel meer afbeeldingen, leuk zoekplaatje

Toegevoegd na 10 minuten:
misschien en afbeelding van boedha, die zijn er in verschillende soorten/houdingen
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Ganesha is het niet, die is heel makkelijk herkenbaar aan zijn olifanten hoofd.
anneliez
12 jaar geleden
oeps klopt
stom van me
Voor zover ik kan zien is dit een beeldje van Boeddha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is ook geen Boeddha, Boeddha is meestal herkenbaar aan zijn kapsel (kleine puntjes) of dat ie erg dik is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Tibetaanse Boeddha is niet dik, maar slank.
Onderstaande link met wat afbeeldingen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ACEW_nl___NL413&q=tibetaanse+boeddha&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&ion=1&biw=1024&bih=476&wrapid=tlif132559947619910&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=-woDT-q9N5C8-QaLvPyYCg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Bazzz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, de Hindoestaanse ook, de Chinese is dik, maar wat deze Boeddha's wel hebben (en mijn beeldje niet) is een pukkelig kapsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddha wordt ook wel afgebeeld met iets anders op het hoofd, bijvoorbeeld een soort van sjaalachtig iets. Of een puntige hoedsoort. Ik heb te weinig verstand van namen en redenen hiervoor.
Maar als jij denkt, dat het geen afbeelding van Boeddha is, okee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een heleboel verschillende soorten Boeddhabeelden, uit verschillende culturen, die heel verschillende stijlen hebben. Er zijn ook stijlen die geen dikke Boeddha of bobbelig kapsel hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Dank je voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh oké, dat wist ik niet, sorry!
Een plus (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Dit is ongetwijfeld een afbeelding van een Buddha,al voldoet ie niet aan de geijkte afbeeldingen.
Op de bijgevoegde link zie je 18.734 Buddha's
Wat dus beslist geen Buddha is, is dat wat jij de Chinese Buddha noemt, dat dikkertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat zei ik dus ook al ;-)
Plus dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus (:
Maar ik vraag me toch af: hoe weet je dat het niet Shiva is, maar Buddha?
(als ik doordram: sorry! ik ben gewoon benieuwd;))