hoe kan ik het best een oud schilderij schoonmaken, zonder dat ik het beschadig ? het heeft rook en stof vervuiling wie heeft er enig idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

leg het doek op een vlakke ondergrond.vul de ruimte onder de lijs op met kranten zodat alles goedvlak ligt.
neem een niet vers witbrood en verkruim dit zonder de korst.strooi een handvol kruim op het doek en maak met de vlakke hand draaiende bewegingen over het doek waarbij u lichte druk uitoefend.het vuil wordt opgenomen door het broodkruim.verwijder her vuile kruim en herhaal zonodig de handelingen.mits met de nodige voorzichtigheid uitgevoerd is dit een prima werkende methode om schilderingen van niet al te grote waarde te reinigen.
zelf heb ik deze methode vaak met succes toegepast.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf schoonmaken? Als je deze vraag moet stellen kan je het beter niet zelf doen. Breng het naar een restoratie bedrijf. Je kan heel veel fout doen met het reinigen van schilderijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heet enige wat geen kwaad kan,
is een aardappel schillen door snijden
en met de aardappel zachtjes over
het schilderij wrijven.
Als dat niet lukt,kan je het beter bij
iemand brengen die er verstand van heeft.
Nou hoeft dat niet speciaal naar een restaurateur
je kan het ook bij iemand brengen die schilderijen
inlijst, die weten er ook veel van.
suc6
12 jaar geleden
Ik zou er heel voorzichtig mee zijn, want je kunt het schilderij gemakkelijk beschadigen. Als het je dierbaar is, zou ik het naar een specialist brengen in plaats van er zelf mee te experimenteren. Zeer riskant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel eens Tussen Kunst en Kitsch gezien? De experts hebben vaak een speciaal doekje bij zich om de schilderijen eenvoudig en snel van vuil te ontdoen. Misschien kun je daarnaar zoeken?