Als er geklapt wordt na een theatervoorstelling is het dan volgens de etiquette om ook te gaan staan of is dat naar mening van jezelf?

Ik was gisteren met iemand naar het theater en ik toen ging ik staan, ook omdat ik het erg mooi vond, maar mijn gezelschap bleef zitten. Ik vond het een beetje gênant, maar heb er niets van gezegd, omdat ik niet weet of het volgens de etiquette erbij hoort of dat het toch een kwestie van smaak is en dat je elkaar daarin vrij moet laten. Aan de ene kant denk ik dat als je het stuk niet mooi vind dat je dan niet perse hoeft te gaan staan, aan de andere kant als je gezelschap alleen staat is ook niet netjes. Ik hoop niet dat deze vraag als inventarisatie van meningen wordt gezien, want ik zoek meer naar informatie over de etiquette hierin, specifiek voor theater.

12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Geen etiquette.
Eigen mening.
Applaus en de mate waarin is een uiting van jouw goedkeuring. Dat is persoonlijk.

Vroeger was een staande ovatie iets bijzonders. Het was een teken van het publiek dat ze iets in het theater hadden meegemaakt dat de middelmaat en zelfs topprofessionaliteit ontsteeg.

Tegenwoordig is in Nederland een staande ovatie gewoon iets wat bij theaterbezoek is gaan behoren. We staan met zijn allen als robotten op, of het nou uitzonderlijk, goed, middelmatig of slecht was.
Deze devaluatie van de staande ovatie betreur ik en ik erger me er ook regelmatig aan.

Als ik het niet zo goed vond, dan bleef ik zitten,
ook al stond iedereen.

Trouwens, voor veel acteurs is het ook niet leuk meer.
Die leven voor het applaus.
En een staande ovatie was een extra.
En nu weten ze het niet meer........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is aan jezelf wat je doet. Of je klapt, staat of niets doet dat is helemaal aan jezelf. Gaan staan is een teken van respect en waardering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een staande ovatie geven, is een teken van waardering voor het stuk. Je bent hierin dus vrij om te bepalen of je gaat staan of niet. Zelfs klappen en niet een vereiste als je het stuk niet mooi (genoeg) vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een mening van jezelf ; een applaus geef je na een goede voorstelling, een 'staande ovatie' voor een extreem goede voorstelling. Vaak is het publiek het wel redelijk met elkaar eens trouwens, en veroorzaakt het geen verwarring.

Ik ben met je eens dat het tegenwoordig vooral bij musicals en kleinere voorstellingen wel bijna standaard lijkt om na een gemiddelde of matige voorstelling ook een staande ovatie te geven, maar eerlijk is eerlijk, ik vind het dat niet altijd waard en doe dus ook niet mee met die gekte. (Hoewel bij amateurvoorstellingen de drempel voor een staande ovatie juist weer wat lager ligt).

Zo is het ook niet gebruikelijk, normaal of standaard om een toegift te geven (eigenlijk doe je dat alleen na een staande ovatie), maar ook dat lijkt steeds meer een 'standaard' onderdeel van het programma. Leuk voor degenen op het podium enerzijds, maar anderzijds verlaagt het wel de waarde van een ECHTE staande ovatie voor een ECHT goede voorstelling waar je 'we want more' ook ECHT gemeend is, en niet alleen een verplicht nummer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben wel eens bij een voorstelling geweest waar maar matig geklapt werd, niemand ging staan en geen open doek. Dat is heel pijnlijk, maar wel heel erg terecht. Ook acteurs/zangers/cabaretiers moeten goed werk leveren voor hun geld, geen routinewerkjes. Elke avond opnieuw, en elke avond even enthousiast. Dat is je WERK.