Kraaknet is Vlaams, dwz. dat het vooral in Belgie wordt gebruikt.

In een groot gedeelte van Zuid-Nederland wordt gezegd: kraken van zuiverheid, reinigheid, d.i. zeer zindelijk zijn.

Wat net, of netjes is zal je wel weten.

Waar dat kraak vandaan komt:

De een zegt dit:
kraaknet, kraakzindelijk bnww., hier moet wellicht aan ’t kraken van pas gesteven japonnen en van schoenen en klompen over een pas met zand bestrooiden vloer gedacht worden.

De ander zegt:
kraaknet, kraakzindelijk bijv., ook krakende net: analogie van nieuwe krakende schoenen.

Het kan ook iets te maken hebben met krakelen: lichtjes en geurig kraken van een zijden kleed.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kraak5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij zeggen altijd kraakhelder of brandschoon.
En dat komt omdat alles er helder en fris en schoon uitziet na een goede poetsbeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De was werd vroeger ook gesteven. Iets wat stijf is kraakt.
De kleding of het beddengoed dat kraakte was dus schoon. Later is het ook aan andere schone dingen gelinkt
anneliez
12 jaar geleden
In kraaknet is het eerste deel ‘kraak’ te verklaren als krakend, b.v. van schoon gesteven linnengoed of van vers gestrooid zand, wat vroeger gebruikelijk was om vloeren schoon te maken.