wat voor vervreemding is dit?

we zitten hier van dit plaatje te twijfelen wat voor vervreemding dit is, zouden jullie ons kunnen helpen? het gaat om dit plaatje:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het kunstwerk "Spoonbridge and Cherry" van Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen wordt gezien als een voorbeeld van pop-art in de beeldhouwkunst. Deze vervreemdingsvorm wordt ook wel als volgt gedefinieerd "voorwerpen worden weergegeven in een ongebruikelijk materiaal/schaal". Claes Oldenburg wordt in kunstgeschiedenis expliciet genoemd als vertegenwoordiger van deze stroming (evenals George Segal en Edward Kienholz).

Samenvatting kunstgeschiedenis boek: http://www.scholieren.com/werkstukken/39913
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel!

Andere antwoorden (2)

de vervreemding komt door de schaalvergroting.
12 jaar geleden
"Vervreemding creëert afstand tot het bestaande. Daarvoor neemt zij de bestaande vormen, gebeurtenissen, tekens en voorstellingen en verandert op subtiele wijze hun normale verloop of verschijning. Die veranderingen veroorzaken en gevoel van verwarring, omdat zij botsen met de kennis van culturele grammatica aanwezig in de toeschouwer. Door die subtiele veranderingen in de uitvoering of weergave van gewoonten, worden nieuwe aspecten van een situatie zichtbaar gemaakt, ontstaat plaats voor ongewone interpretatiewijzen voor heel gewone gebeurtenissen of worden betekenissen geschapen, die niet voorzien of te verwachten zijn. De vervreemding is het effectiefst, wanneer enkele ogenblikken lang onduidelijk blijft, wat er precies ‘niet klopt’. Wanneer plotseling en onverwachts iets gebeurt, dat de voorgeschreven regels op zijn kop zet of belachelijk maakt, dan kan de vervreemding als een aanbod werken: de vervreemding laat zien dat het onmogelijke mogelijk is, dat het zich voegen naar de maatschappelijke norm een keuze is en geen noodzaak."

Ik denk dus dat het feit dat een kers in het echt niet zo op een lepel kan blijven staan de vervreemding is.