Waarom vragen mensen soms aan mij: "Hee, schrijf jij nog aan elkaar?".

Ik ben helemaal niet van plan ooit nog "los" te gaan schrijven. En gezien mijn leeftijd had de vraagsteller dat ook wel kunnen bedenken. ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
anneliez
12 jaar geleden
Wat is er zo vreemd aan aan elkaar schrijven? Gaat toch makkelijker dan blokletters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet eens goed aan elkaar schrijven!
Nou ja,met moeite wel.
Mijn oma en veel mensen van die generatie schrijven vaak aan elkaar valt mij op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anneliez, ja dat vind ik ook. Het gaat sneller. Roebaaan, dat vraag ik ook wel eens. Maar het is meestal in een snel moment dat ik even iets opschrijf en mensen zeggen: "Hee, schrijf jij nog aan elkaar." Dan zeg ik wel: "Hoe bedoel je, nog? Ik ben helemaal niet van plan later nog los te gaan schrijven." Maar dan komt er ook niet echt een zinnig antwoord op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien gaat het niet over jouw eigen ontwikkeling, maar de ontwikkeling van de samenleving. Dus in de zin van 'schrijf jij nu, in 2011, nog steeds aan elkaar?', zoals je ook zou kunnen vragen 'rijd jij nu, in deze eeuw, nog met paard en wagen in plaats van met een auto?'
Als jonge mensen dat tegenwoordig niet veel meer doen, vinden mensen het misschien meer passen bij decennia geleden. Ik ken zelf ook meer oude dan jonge mensen die aan elkaar schrijven (behalve schoolkinderen dan), en mooi aan elkaar geschreven tekst associeer ik ook een beetje met brieven van mijn oma bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat sneller, maar alleen als je de tijd hebt genomen een vloeiend handschrift te ontwikkelen. Als je al voor je 12e begint met balpen te schrijven bijvoorbeeld, wordt het ontwikkelen van een vloeiend vlot handschrift erg lastig, en blijven mensen kinderletters maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt Fynnya, waarom geef je het niet als antwoord? (i.p.v. als reactie) Marleen, ik heb inderdaad erg lang met vulpen geschreven. Op het moment schrijf ik het liefst met vulpotlood, daar kan ik lekker klein mee kriebelen en ook nog regelijk netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wannabee:
Het leek me meer een reactie dan een antwoord, maar nu ik erover nadenk is het inderdaad ook wel een antwoord op je vraag, dus ik heb 'm ook maar daar geplaatst.
Ik weet alleen niet of GV het gaat verwijderen omdat ik nu een antwoord en reactie heb gegeven die hetzelfde zijn, maar dat zien we dan wel weer.
Onhandig trouwens dat je je eigen reacties niet kan verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ikschrijfookaltijdallesaanelkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha absor +1 :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jadatdoeikookfraag!

Antwoorden (8)

Ze willen gewoon een antwoord. Waarschijnlijk ben je net van de basisschool af en ben je nog gewend om in schrijfstijl aan elkaar te schrijven. Anderen doen dit blijkbaar niet meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ik ben er al een hele tijd vanaf. Vandaar dat ik het vreemd vind als mensen denken dat ik nog los ga schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is dat vreemd? Je schrijfstijl verandert zo vaak in je leven. Overigens is het makkelijker om snel te schrijven als je los schrijft. Misschien ga je je daarom nog wel 'aanpassen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat je schrijfstijl verander in je leven ? Ik kan aan het uiterlijk van een tekst niet zien of ik die op mijn zestiende heb geschreven of gisteren ; hooguit aan de inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind vast schrijven ook sneller gaan, je hoeft immers minder vaak je pen van het papier te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toevallig, laat ik dan net degene wezen die elk jaar wel een andere simpelere schrijfstijl ontdek
Omdat op de basis school wordt geleerd aan elkaar te schrijven, en na verloop van tijd iedereen toch een eigen handschrift ontwikkeld. Bij de één is dat los en bij de ander aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat aan elkaar schrijven leer je wel op de basis school
Dus als je blijkbaar na zoveel jaren dat nog dat doet dan ben je vrij consistent
erg mooi hoor maar de meeste mensen zijn blijkbaar na een bepaalde tijd letters veelal los gaan schrijven of hun handschrift "verslechterd"misschien beter gezegd "verslordigd"

Jouw stijl doet blijkbaar nog meest aan schooltijd denken
in deze tijd van computer technologie lijkt mij dat schrijven zowat uit de mode raakt ;)

Ik heb ooit een computer aangeschaft omdat mijn handschrift door het "moeten leren rechts schrijven" zodanig is dat het veelal onleesbaar is.
en links schrijven is veel te traag geworden
mijn vader en moeder daarin tegen hadden prachtige handschriften.
je hebt vast een goeie leraar op dat gebied gehad

wees er trots op !
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, veel mensen gingen nadat ze aan elkaar vast hadden leren schrijven weer los schrijven. Maar dat was allemaal nog op de basisschool.
En ik heb helaas niet zo'n net handschrift hoor, haha, maar wel leuk dat je dat denkt.
Misschien zijn ze jaloers, omdat ze het zelf niet (of niet zo goed) kunnen.

Wees er inderdaad trots op!
Ik schrijf ook wel aan mekaar, maar lang niet zo netjes:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken jouw leeftijd niet, maar denk dat je al wat ouder bent omdat het een gewoonte is die er ingeslopen is.
Je neemt dan niet snel afstand van vaste gewoontes en
waarom zou je ook?
Ik ben zelf ook niet meer een puber die nog flexibel is, dus
ik schrijf ook nog steeds aan elkaar, zoals ik het ooit geleerd heb en al jaren doe. Ik moest nog 'schoonschrijven' op de basisschool. Hele bladzijden pennen met maar één letter tot je hem beheerste!!
Ik heb het dus nog echt geleerd en het gaat daarom veel sneller dan los schrijven omdat het vloeiend gaat.
Helaas oefenen ze tegenwoordig niet meer zo intensief met schrijven. De kids leren wel schrijven natuurlijk, maar vanaf de basisschool letten ze er niet meer op en zeggen de docenten; "Als het maar leesbaar is". Mooi hoeft niet meer. Het is ook eerlijk gezegd niet meer zo belangrijk omdat alles digitaal gedaan wordt. Handgeschreven brieven sterven langzaam uit!
Ik krijg nog steeds complimenten over een handgeschreven brief en vooral omdat een goed vloeiend handschrift met alle letters naar één kant zo prettig leest.
De lezer zelf geeft er ook meer aandacht aan omdat hij/zij het gevoel heeft dat er tijd in gestoken is, althans zo ervaar ik het zelf bij een handgeschreven brief.
Omdat het steeds minder wordt dat iemand zo vloeiend aan elkaar schrijft, zal het een ander eerder opvallen en zal je steeds meer deze vraag horen!
Blijf het lekker doen, want mooi aan elkaar schrijven sterft langzaam uit.
12 jaar geleden
Omdat ze een beperkt blikveld hebben.
Iedereen heeft zijn of haar eigen schrijfstijl, persoonlijk vind ik een handschrift met aan elkaar geschreven letters mooier dan met losse letters.
Dus, hoezo 'nog'? Als jouw handschrift leesbaar is en jij bent er tevreden mee, waarom zou het dan anders moeten??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nou ook! :-)
Dat vragen ze mij ook - en mijn dochter idem dito.
Blijkbaar is het heel normaal dat je na de lagere school je schoonschrift weer vergeet en met een soort kinderlijke blokletters gaat schrijven. Sterker nog ; de meeste vrouwen van mijn leeftijd hebben zo'n 'jongemeisjeshandschrift'.

De belangrijkste oorzaak is vermoedelijk dat aan elkaar schrijven wat vermoeiender is (langere bewegingen), vooral als je niet geoefend bent. Echter, een goede brief schrijven vergt nu eenmaal aandacht, en op de lange duur gaat het sneller als je niet steeds je pen hoeft op te tillen. Bovendien ziet het er een stuk fraaier uit - mits je geen doktershandschrift hebt . Veel mensen doen echter die moeite niet meer, schrijven niet of nauwelijks meer met de hand of hebben nooit de tijd genomen een mooi handschrift te ontwikkelen. Erg jammer, maar we zullen het eerder (nog) meer gaan zien dan minder.

Mijn antwoord is dan ook altijd : omdat dat sneller gaat, en omdat ik het mooier vind, en omdat ik in mijn leven al heel wat keren mijn brief uit een grote stapel heb zien vissen (sollicitaties, inschrijven voor een woning, wedstrijden etcetera) puur en alleen op mijn handschrift - om ook mede daarop uitgekozen te worden. OOK of zelfs JUIST ook nog in het computertijdperk.

Bij mijn kinderen hamer ik er ook op dat een mooi, leesbaar handschrift nog steeds deuren kan openen en een voordeel kan zijn, en dus zeker de moeite waard is. Gelukkig wordt er hier in Duitsland op school weer wat meer aandacht aan besteed ; daar mag zelfs op de middelbare school nog niet met balpen geschreven worden, tot de examenklassen aan toe. En met een vulpen schrijven is langzaam schrijven is mooi schrijven is spieren en ritme ontwikkelen.

Met 'nog' bedoelen ze vaak vooral dat 'tegenwoordig' toch niemand 'meer' zo schrijft. Gelukkig wel dus, al worden we zeldzamer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien gaat het niet over jouw eigen ontwikkeling, maar de ontwikkeling van de samenleving. Dus in de zin van ‘schrijf jij nu, in 2011, nog steeds aan elkaar?’, zoals je ook zou kunnen vragen ‘rijd jij nu, in deze eeuw, nog met paard en wagen in plaats van met een auto?’
Als jonge mensen dat tegenwoordig niet veel meer doen, vinden mensen het misschien meer passen bij decennia geleden. Ik ken zelf ook meer oude dan jonge mensen die aan elkaar schrijven (behalve schoolkinderen dan), en mooi aan elkaar geschreven tekst associeer ik ook een beetje met brieven van mijn oma bijvoorbeeld.