Tivoli (toen Tibur) werd in Italie door Hadrianus van een stadje uitgebouwd tot keizerlijke residentie en ontspanningsoord, waar hij zijn gasten mee imponeerde. Er stonden enorme feest- en eetzalen en prachtige badhuizen. Blijkbaar spreken de (huidige) naam en de plek tot de verbeelding en is het ook voor andere ontspanningsoorden (de kermis, maar ook het podium in Utrecht) overgenomen. Voor zover ik weet heeft het verder geen speciale betekenis.

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar wie zoekt, die vindt wat... Tibur (en dus Tivoli) heeft waarschijnlijk dezelfde oorsprong als de rivier de Tiber. En diens naam heeft de rivier weer van Tiberius: "Waarschijnlijk is de naam 'Tiber' van voor-latijnse oorsprong, zoals de Romeinse naam 'Tibur', het moderne Tivoli. Een mythische koning Tiberinus, negende in de legendarische lijst koningen van Alba Longa, zou volgens de verhalen zijn verdronken in de rivier de Albula, die daarop de naam 'Tiber' kreeg." Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je het omdraait heb je I lov it
Volgens mijn man betekent het pretpark
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tivoli in Kopenhagen is genoemd naar de 'Jardin de Tivoli' in Parijs en dat is weer genoemd naar de plaats Tivoli bij Rome. Zie links hieronder.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe mooi sommige gedachten ook zijn, Tivoli is simpelweg vernoemd naar een plaats in de regio Lazio (omgeving Rome)

Tivoli wordt heel veel gebruikt (o.a. een park in Stockholm)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tivoli
*Tivoli (Italië), een stad in de Italiaanse provincie Rome *Tivoli (Utrecht), een concertzaal en discotheek in Utrecht *Tivoli (Parijs), de tuinen van Tivoli in Parijs *Tivoli (Eindhoven), een wijk in Eindhoven *Le Tivoli, een buurtschap in de Franse gemeente Montmédy *Tivoli (Mechelen), een park met kasteel in Mechelen *Tivoli (Aken), het voetbals
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Tivoli

Tivoli
stad in Italië, prov. Roma
Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woo

TIVOLI
-park in koepenhagen -plaats in italië -Plaatsen-in-Amerika -Plaatsen-in-Benelux -Plaatsen-in-Europa -Plaatsen-in-Nederland -pleziertuin -vermaakcentrum van kopenhagen -ontspanningsoord -pretpark in kopenhagen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor