Nee. Ze schrijven wel rechts naar links dat voor ons heel onpraktisch lijkt, maar hier is een historische verklaring voor.

Dat Arabieren van rechts naar links schrijven heeft te maken met de oorsprong van hun schrift. In de begintijd van het schrift werd het Arabische schrift ‘geschreven’ op een stenen tafel met een hamer en een beitel. De beitel werd vastgehouden in de linkerhand en de hamer kwam in de rechterhand. Daarom ging het schrijven het meest gemakkelijk als er van links naar rechts werd gewerkt.

De oorsprong van onze taal voert terug naar het schrijven op kleitabletten. Deze manier van schrijven was extreem gevoelig voor handbewegingen. Je moest dus wel van links naar rechts schrijven ander veegde je over het geschreven heen en was het onleesbaar.

Als de schriftrichting eenmaal is gestandaardiseerd, verandert deze moeilijk meer. Vooral in culturen waar het schrift belangrijk is bij het doorgeven van religie. De geschriften zijn dan heilig en onveranderbaar.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ongeveer 13% van de wereldbevolking is linkshandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Machtig interessant..!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, beste antwoord!

Andere antwoorden (1)

Nee. En als ze dat al zijn, dan wordt het ze heel snel afgeleerd.
De linkerhand is in Arabische landen 'vies'.