als een kunstwerk wordt gevonden, moet het dan terug naar land van herkomst?

als een kunstwerk wordt gekocht of gevonden bijvoorbeeld in europa, moet het dan terug naar het land van herkomst? of blijft het dan eigendom van de vinder/koper?

is het ook mogelijk het kunstwerk naar een museum te brengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

bij normale (waardevolle spullen is de procedure de volgende)
Wanneer je iets waardevols gevonden hebt, moet je dit melden bij het politiebureau in de gemeente waar je woont. Je kunt ervoor kiezen een melding te maken van de vondst of je kunt het bij de politie in bewaring geven. Wanneer degene die iets verloren heeft navraag doet op het politiebureau, dan wordt er gekeken of het verlorene als gevonden geregistreerd staat. Als de verliezer van hetgeen jij gevonden hebt zich meldt, dan zal je het geld of het voorwerp moeten overdragen aan de verliezer. Wanneer zich binnen een jaar niemand meldt voor het gevonden voorwerp of het geld, dan wordt jij de eigenaar van het voorwerp of het geld. Vanaf dan kan je ervan gaan genieten dat het voorwerp of het geldbedrag van jezelf is.

in jouw geval zit het misschien net iets anders in elkaar, want als het om echt waardevolle kunstschatten gaat kan er jaren over geprocedeerd worden

een kunstvoorwerp naar een museum brengen is natuurlijk altijd mogelijk, of het museum het wil tentoonstellen is echter aan de directie.