Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kunnen in Nederland Chinese mensen de letter R niet uitspreken? Terwijl in Amerikaanse films Aziatische mensen de L niet kunnen uitspreken?

Bijvoorbeeld in de film Team America zegt de dictator "Herro" ipv "Hello"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd het idee gehad dat Japanners R zeggen ipv L en Chinezen andersom.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Chinezen horen geen verschil tussen de R en de L.
Ik kon me daar weinig bij voorstellen omdat het voor ons heel verschillende letters zijn. Maar ik heb een tijdje nederlandse lessen gegeven aan buitenlanders. Daar was een chinees meisje bij, dat al behoorlijk goed alles begreep. Bij een dictee liet ik een keer het woord lepel opschrijven. Zij maakte er dus leper van. En moeilijkere woorden schreef ze echt goed.
Met praten gaat het dus ook zo, soms maken ze er een l van soms n r
(Lees meer...)
anneliez
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, ze horen inderdaad het verschil niet. Dat wordt pas duidelijk wanneer je een voorbeeld hoort uit een andere taal. Die spreker spreekt in zijn taal twee woorden uit, die voor hem echt totaal verschillend klinken - en jij, als Nederlander, hoort twee keer precies hetzelfde woord! Pas als je echt enorm je best doet en tien keer luistert, hoor je een miniscuul verschilletje. Dan pas wordt je duidelijk dat ook jij het verschil tussen bepaalde letters niet hoort, terwijl dat verschil er toch echt is. Dan kun je je wat beter voorstellen dat de Chinees het verschil tussen de L en de R niet hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel: proficiat dit is een echt duidelijk doordacht antwoord.

Andere antwoorden (1)

Misschien heeft het iets te maken met de spiertjes in je mond die je gebruikt om te praten, om klanken te vormen. Een vriendin van mij is docent Frans en als zij weer in Frankrijk is en daar veel praat heeft zij in het begin spierpijn in haar mond. Fransen praten veel meer vóór in de mond dan Nederlanders. En het gebruik van die spiertjes heeft dus weer invloed op de klank. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het verschil tussen Amerikaans en Nederlands, qua mondspiergebruik dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing