Waarom is "Jesus" in het nederlands geen gebruikelijke jongensnaam ?

De meeste voornamen hebben een religieuze achtergrond (Chris, Michael, Sebastiaan enz. enz.). Maar hier zijn, voor zover ik weet, geen (katholieke) jongens die "Jesus" zijn genoemd (uitgezonderd van oorsprong spaanstaligen wellicht). Is daar een reden voor ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn daarentegen wel jongens die Maria heten.
Vaak niet als eerste naam, echter.

Het beste antwoord

de naam Jesus komt wel in Nederland voor, maar dan in de vorm van Jozuas.

Overigens zijn er heel veel voornamen van germaanse (niet-christelijke) oorsprong: Rudolf, Henk, Herman, Folkert... etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

persoonlijk denk ik dat, dat zo is omdat, jezus een van de "leiders" is. als ik het zo zeggen kan. net ff te religeus voor de meeste mensen. mensen noemen hun kinderen ook niet snel: god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Dat is wel Nederland ten voeten uit en dat blijkt wel uit het feit dat de naam Jezus eigenlijk nooit gebruikt wordt. Wij zijn niet erg van de superlatieven. Judas vind ik overigens ook geen onaardige naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij geven onze kinderen van oudsher inderdaad wel bijbelse namen, maar Jezus is daar niet bij. Waarom zou ik mijn kind geen Jezus noemen ? Ten eerste omdat ik niet gelovig ben, maar dat geld niet voor iedereen natuurlijk. Maar dat kan niet de enige reden zijn, want een naam als Mirjam of Judith of Daniel zou ik nog best kunnen overwegen. Zou ik wel gelovig zijn, dan zou Jezus nog steeds geen optie zijn omdat het gewoon 'te hoog op de ladder' is ; misschien inderdaad wel een stukje Hollandse nuchterheid. Maar de voornaamste reden : omdat het hier eigenlijk ook een tamelijk algemeen scheld/vloekwoord is. Als ik om me heen kijk, wordt Jezus hier ongeveer in hetzelfde verband gebruikt als sh*t of k*t, en zo ga je je kind toch zeker niet noemen !!?? :shock:

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik hoop dat deze post mag blijven staan want de schuttingwoorden hebben hier een duidelijke functie, en komen niet voort uit boosheid en zijn op niemand gericht. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geen schuttingwoord gezien! Je bent een hele nette vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, nou, dat valt wel tegen hoor ; IRL censureer ik niet altijd en ik praat ook niet met sterretjes ;-)
een bekende Nederlandse Jezus is de burgemeester van Den Haag: Jozuas van Aartsen, geboren op 25 december 1947!!
Zijn ouders vonden het geen gebruikelijke naam, maar om deze datum konden zij niet heen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in andere geloven krijgen personen niet de naam: Allah, Boeddha etc. Dit is de naam die men binnen de Godsdienst als naam voor het opperwezen beschouwd. Is ongepast dus.

Bovendien staat in de Bijbel: "Gij zult de naam des Heren niet ijdel gebruiken". En om je kind naar de Heer te noemen is toch wel een vorm van ijdelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boeddha is geen opperwezen, maar een gewoon mens. Waarschijnlijk belangrijker: 'Boeddha' is niet de *naam* van een boeddha (de boeddha die meestal bedoeld wordt, heette Siddhartha Gautama) maar zijn titel.
Bij naamgeving vermijdt je meestal namen die een duidelijk iemand op het oog hebben. Je gaat heel gauw associeren. Je hoort het bij mensen die veel met mensen werken. Heel veel namen zijn 'besmet' omdat men iemand kent die zo heet en die persoon kennende, ga je je kind toch niet zo noemen!
Maar eigenlijk zou dit verhaal voor de naam Jesus niet opgaan, omdat er bij veel mensen ook een positieve associatie met die naam zal zijn.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom ik niemand (meer) ken die Rembrandt heet. Misschien dan toch de te duidelijke verwantschap met een bepaald iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel interessant, ja. Ben het eens met een vorig antwoord dat je als mens niet een "god-gelijke" naam kunt geven, alhoewel Jezus gewoon mens was. Omdat wij het allemaal niet snappen is er voor het gemak maar "de drie-eenheid" van gemaakt. En er zijn ingrijpende kerkscheuringen geweest over de discussie of Jezus nu god of mens was.
Wat pleit voor dat argument is dat bijvoorbeeld Maria in Roomse kringen haast consequent wordt vernoemd aan meisjes. En het vreemde daarvan is weer dat Maria wordt vergoddelijkt tegen 'de 10 geboden' in, terwijl ze altijd mens blijft.
"Jezus" is ook maar een afleiding van het oud-hebreeuws; ik dacht ik van Yeshua, en in arabisch Issa. De Islam kent een traditie van de verhalen van "Issa"; Jezus dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat "Jesus"de engelse benaming is voor het Nederlandse "Jezus"
Jezus komt wel voor, zoals de bovenstaande antwoorden reeds meldden.