Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal kan rui de volgende betekenissen hebben:
1. Waterloop, beek, vliet, sloot.
2. Gracht, stadsgracht.
Daarom zal met ruiweg het pad langs de waterloop bedoeld worden.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor het antwoord. We konden het pad niet vinden en waren een beetje verdwaald. Gelukkig kon de iphone van mijn vriendin ergens verder de route weer vinden. Je antwoord kwam heel snel (leuk!), maar net te laat. Maar ik snap denk ik nu dat er een paadje werd bedoeld naast een afwateringslootje of beekje. Waarschijnlijk hadden we het met deze omschrijving wel gevonden, dus een top antwoord.

Andere antwoorden (2)

Een rui is een open stadsgracht, die dienst doet/deed voor transport binnen de stad. In de Middeleeuwen werd de rui eveneens gebruikt als open riool, waardoor epidemieën konden ontstaan.
Dus waarschijnlijk is de ruiweg vroeger nabij een afvoersloot van het riool geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een straat in Borsbeke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Moolkeesje, Ik had gisteren alleen een PDA mee en kon de vraag niet teveel omschrijven. Ik vind het niet het beste antwoord. Er zijn zoveel ruiwegen in Nederland en ik kan moeilijk een vraag stellen: Ik zit in een bos en moet de Ruiweg 28 in. Maar in welke plaats moet ik zijn? Dat slaat nergens op toch ;o) In de aanwijzing stond dat ik een ruiweg in moest gaan en ik vroeg me dus af wat voor type weg dat was of met welke kenmerken. Ik ging er vanuit dat dit net zo'n aanwijzing was als "een zandweg, een bospad, een trekpad etc.." Natuurlijk bedank ik je voor het meedenken.