Is het slecht voor mij, als jongere, om bepaalde muziek te luisteren?

Ik luister graag naar muziek als Rob Zombie/Marilyn Manson/Metallica, maar ook veel bekende bands/ groepen zoals queen, dire straits, Guns N' Roses, Ac/Dc, Nightwish, Elvis.

Mijn vraag is, ik luister vaak naar de muziek van Marilyn Manson. Mijn ouders zijn hier echt niet over te spreken, ''alleen al om het feit dat hij make up draagt en zich kleed in vrouwenkleding als hij optreedt''. Met dit argument ben ik het niet eens, zij kennen de achterliggende rede niet. Maar mijn ouders blijven een beetje dwars als ik Marilyn Manson luister. Uitspraken als ''Kan die niet wat zachter''? hoor ik alleen als ik Marilyn Manson luister.. Als ik iets wil vertellen over Marilyn Manson, reageren ze niet, en als ik andere muziek luister zeggen ze ''daar word je tenminste wel vrolijk van, in tegenstelling tot die manson''.. is het echt zo slecht om naar zijn muziek te luisteren of niet? Ikzelf zie er géén problemen in. Wel valt me op dat zijn muziek mijn ''mood'' erg kan beinvloeden. Ik luister zijn muziek heel vaak als ik down ben/ boos ben. Dus mijn vraag:

Is het schadelijk voor mij, en hebben mijn ouders gelijk, en waarom zijn zij zo ''boos''?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind al die bands ook allemaal leuk om naar te luisteren :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook ;-) Elvis heb ik wat minder mee...

Het beste antwoord

Ja en nee.
WELKE muziek je luistert maakt niet uit; waar de een vrolijk van wordt, wordt de ander treurig van en vice versa. En naar Metallica luisteren is net zo gezond of ongezond als Jantje Smit of Bach.

HOELANG je muziek luistert maakt wel uit. De hele dag naar muziek luisteren, welke dan ook, kan niet gezond zijn. Muziek heeft invloed op je hersengolven en je hartslag en je stemming, en sluit je volledig af voor de omgeving. Daarnaast kan het emoties versterken of ombuigen, en het is altijd slim om muziek te zoeken die je stemming niet negatief beïnvloedt.

HOE je naar muziek luistert maakt ook uit : hoe harder hoe slechter, en helemaal als je de hele dag met die asociale doppen in je oren zit, waardoor je voor niemand meer bereikbaar bent en de hele dag in een soort schemerwereld verkeert. Bovendien is het de pest voor je gehoor.

Je ouders hebben dus deels gelijk dat je te lang en te hard luistert. Dat ze een andere smaak hebben dan jij, is uiteraard hun probleem. Maar je luistert wel naar muziek die een negatieve stemming negatief beïnvloedt ; dat lijkt me op zijn minst buitengewoon onverstandig, of je moet trek hebben in een stevige depressie. Ietsje vaker Elvis dus in zo'n bui (al is het wat kazig, je wordt er meestal wel vrolijker van) en ietsje minder Marilyn Manson, al is het beduidend betere muziek.

Ofwel : geniet, maar luister met mate.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijna vergeten :
Dat ze boos worden kan deels komen doordat je als ouders OOK beïnvloedbaar bent door muziek en helemaal tureluurs kan worden van die kolereherrie, maar uiteraard ook omdat ze zich oprecht zorgen om je maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee joh natuurlijk niet! Hoe kan muziek nou slecht voor je zijn? Het feit dat je vaak naar zijn muziek luistert als je boos bent is volgens mij ook helemaal niet erg, als ik verdrietig ben luister ik ook altijd naar een bepaald soort muziek en daar knap ik dan weer van op.
Ik vind eigenlijk dat je ouders behoorlijk overdrijven. Als jij hem nou leuk vind, is dat toch prima? Bedenk wel dat zijn muziek wel iets extremer is dan Justin Bieber bijv xD. Ik zou zelf behoorlijk pissig zijn als mijn ouders zou zouden zeiken op mijn favoriete muziek. Ik ben ook een jongere en ik luister naar klassiek... ook niet echt alledaags
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jouw ouders gewoon bezorgd over je zijn. De muziek van Marilyn is inderdaad niet de vrolijkste en zijn merken ook wel dat jij dit luistert als je al niet lekker in je vel zit.
Schadelijk zou ik niet direct willen zeggen, dat vind ik een groot woord, maar het kan zeker je denken en daardoor ook je doen gaan beinvloeden en dat kan uiteindelijk, als je er vatbaar voor bent, inderdaad je nog verder naar beneden trekken en dat zou je schadelijk kunnen noemen.

Voor wat betreft Metallica, Queen, Dire Straits, Guns N'Roses, Ac/Dc, Elvis zeg ik..... ROCK ON!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien ben je er heel bewust mee bezig en ken je ook de achtergronden van Marilyn Manson, terwijl je ouders daar op geen enkele manier in verdiept hebben. Dus ik zie er eerlijk gezegd geen enkele kwaad in.

En naja, zolang je niet naar Jan Smit luistert is het goed:)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1369264/2010/12/29/Jan-Smit-die-is-ook-van-de-duivel.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whaha die bijlage is echt geniaal, +1
Luisteren naar muziek is niet slecht en ook niet verkeerd. Als je het maar niet heel hard hebt opstaan. Dat is namelijk slecht voor je oren. Hierdoor kun je doof worden
13 jaar geleden
Ik denk dat het meer angst voor het onbekende is dan boosheid (ik ken die manson ook niet, maar ik zal wel ouder zijn dan je ouders)
wat gebeurt er als je die muziek luistert? Wordt je er minder down van, of juist meer? In het laatste geval lijkt t me niet echt handig om dan te luisteren.
En zolang jouw smaak nog breder is dan dat ene onderdeel, en je verder prettig in je vel zit lijkt mij er niks mis mee
Oja, "Vroeger" dacht men ook dat er van al dat langharig tuig dat naar Stones en Beatles luisterde niets terecht zou komen. Het overgrote deel is opgegroeid tot brave burgers.
en gezond en gezellig en fijn jaar gewenst, samen met je ouders
anneliez
13 jaar geleden
Luister eens heel eerlijk naar jezelf toe, wat voel je zelf bij zijn muziek? Word je er depri van of voel je je weer fris en vrolijk nadat je ernaar geluisterd hebt. Misschien luister je het wel om je ouders bewust te shockeren? Om ze uit te dagen, om een reactie te krijgen.
Het is nl. heel normaal om muziek te gebruiken om je onvrede met de maatschappij, je omgeving etc.zo te kunnen uiten.
Door middel van muziek hebben al vele jongeren zich afgereageerd en daar is muziek ook voor gemaakt nl.het uiten van je gevoelens. Geen enkele ouder zal altijd achter de muziekkeuze van hun kind staan als ze zelf heel andere muziek mooi vinden en de muziek die hun kind mooi vindt in hun ogen/oren opruiend is. Het is iets van alle tijd, denk maar aan de rock&roll. Schande werd er van gesproken, want het was provocatief en losbandig. Geen enkele ouder vond het leuk toen de punk kwam en ook hun kind zich 'sierde' met veiligheidsspelden. Geloof mij, maar vele kids deden het alleen om erbij te horen en om te provoceren. Vanuit deze optiek gezien moet je dus kunnen begrijpen dat jouw ouders bezorgd zijn dat deze muziek 'niet gezond' voor hun kind is. Muziek heeft nl. een grote macht om je te beïnvloeden en dat heb je zelf niet meteen door, je ouders wel.
Alleen als je echt eerlijk bent, zal je weten of deze muziek gezond voor je is. Als je het nl. echt mooi vind en je voelt je er lekker door, vanwege de muziek dan hè, het ritme enz.dan zou ik er lekker naar luisteren, alleen niet keihard maar met koptelefoon bijv. Waarom zou je je ouders op stang jagen? Jij alleen weet het antwoord!:)
13 jaar geleden
Jij denkt zijn muziek te luisteren omdat je down bent. Je ouders denken dat je down wordt omdat je zijn muziek luistert. Waarschijnlijk hebben geen van jullie gelijk en heeft die neerslachtigheid een andere, diepere, oorzaak. Probeer daar achter te komen en dat op te lossen. Als je erg vaak down/boos bent, zoek dan professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek is een middel om op je emoties in te wekken zeker als je veel naar een bepaalde soort en dan meestal zwartgallige muziek luistert zal dat zeker effect op je hebben. op je denken en handelen.
en heb je al die teksten van manson wel eens goed gelezen wat heb jij daar nu mee ?
je bent van st en gewone tiener die de wereld nog moet ontdekken, ik wil niet zeggen dat je naïef moet blijven maar sommige zaken kan je beter mijden als de pest.

lees deze tekst eens, en vertaal hem eens naar jouw situatie.

Zaai een daad en oogst een gewoonte. Zaai een gewoonte en oogst een karakter. Zaai een karakter en oogst een eeuwige bestemming.

Dat wat je nu denk dat niet zoveel is (kleine zaadjes) zal vaak als een onkruid in je leven blijven zitten.

geen wonder dat je ouders daar moeilijk over doen

Niet alleen dat, maar als je samen met anderen er ook nog eens naar luistert versterk het ook nog eens.
tot op een punt waarbij je jezelf behoorlijk kan verliezen en depressief kunt worden over het lot van de wereld en jezelf en je vrienden.
geloof me, je helpt jezelf en anderen er niet mee
door de zwarte kant meer te belichten dan de goeie kant

ik zeg mijden die hap

Geloof me ik kan het weten ik heb een tijd lang naar gentleman take polaroid geluisterd
en dat was nog nix vergelijken met manson
totdat ik die sfeer niet meer kon verdragen en heb er dus radicaal mee gebroken.

ik raad je aan hetzelfde te doen.

verander daarmee je bestemming in het klein
13 jaar geleden
Naar muziek luisteren is niet direct slecht. Maar het is wel belangrijk om te weten dat muziek je emoties heel erg kan beïnvloeden.
Ik herken jouw muzieksmaak heel erg, daar is op zich niets mis mee. Maar eerlijk gezegd, ik ga soms ook juist geen black metal luisteren als ik down ben, omdat het die emotie dan versterkt. (soms juist weer wel, ligt aan de situatie) Misschien merken jouw ouders ook bij jou dat Marilyn Manson, waar je naar luistert als je al down bent, je meer down maakt, en willen ze je daarvoor beschermen.

Dat betekent niet meteen dat je helemaal niet meer naar bepaalde muziek moet luisteren. Maar het is, denk ik, wel goed om na te denken waarom je die muziek luistert, wat het met je doet... En misschien om, als je het luistert, het wat minder hard te zetten (is gelijk beter voor je oren ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Ik denk dat je dit van 2 kanten moet bekijken. Als jij de muziek goed vindt en je je emoties er in kwijt kunt is er niks mis mee om het te luisteren. Zolang je geen middelbare school in loopt met een geweer natuurlijk. Als je aan jezelf merkt dat je na het luisteren van Manson's sound agressieve of boze neigingen hebt is het waarschijnlijk wel een goed idee om het e.e.a. eens te overwegen.

Voor de mening van je ouders kan ik ook begrip opbrengen. Als je kind naar muziek luistert van iemand die zich 'antichrist superstar' noemt en je de sound onder de loep neemt is het niet vreemd dat ze hopen dat je wat anders draait.

Maar toch, als je het mooi vindt, vind je het mooi..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, Alice Cooper en David Bowie droegen ook vrouwenkleding en make-up. Het verschil is dat Marilyn Manson er soms wat verder in gaat en zichzelf soms een meer anti-christelijke houding probeert aan te meten (hoewel dat bij het album 'eat me, drink me' niet te merken was...). Of het schadelijk is dat hangt van een aantal dingen af, ik denk dat het in de eerste plaats ervan afhangt wat de reden is dat je luistert. Als je je down voelt en je luistert ernaar, en je gaat je daardoor beter voelen omdat je je ergens op af kan reageren zonder andere mensen pijn te doen zie ik niet in hoe dat slecht kan zijn. Wat ik wel denk wat verstandig is, is om inderdaad de volumeknop een beetje naar beneden te draaien en niet al te lang naar de muziek te luisteren omdat je daarmee sowieso je oren spaart zodat je langer in je leven kunt genieten van muziek en omdat het een averechts effect zou kunnen hebben als je te lang doorluistert.

Verder zou ik je ouders aan te raden om gewoon te luisteren als je ze iets over hem wilt vertellen, dat soort dingen zoals bijbels verbranden bij concerten is naar mijn mening nergens voor nodig, maar voor de rest heeft hij ook goede kanten als je je op een serieuze manier in hem verdiept en niet alleen maar naar bullshit van christenfundamentalisten gaat luisteren. Verder is het vooral belangrijk om te weten dat volgens hemzelf wat hij laat zien in zijn muziek, teksten en beelden, dit een afspiegeling is van de Amerikaanse samenleving. Ik kan hem dan ook als ik deze dingen met elkaar vergelijk, geen ongelijk geven dat de Amerikaanse samenleving slechter wordt in verschillende opzichten. De hebzucht is veel te ver doorgeschoten en de seksualiteit soms ook. Ik weet ook niet of je ouders erg katholiek of orthodox-protestants zijn of iets dergelijks, maar dan begrijp ik waar hun bezorgdheid vandaan komt, hoewel ik ze dan vooral zou vertellen wat de boodschap is van Brian Warner en dat het niet alleen maar een provocateur is die wil shockeren. Als je je ouders zo ver krijgt, zou interviews lezen al helemaal helpen om hem beter te begrijpen. Ik ben geen erg grote fan van al zijn muziek, hij heeft wel een paar leuke nummers maar voor de rest is niet alles geweldig en soms vals vind ik. Maar als persoon is hij wel degelijk erg interessant..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen gebruiken muziek als een soort 'soundtrack voor het leven', en luisteren naar muziek die past bij de stemming die ze op dat moment hebben.
Als jij boos bent en je draait 'boze' muziek, kan dat twee uitwerkingen hebben: OF het is lekker omdat je boosheid kunt afreageren door naar die muziek te luisteren, OF je wordt er alleen nog bozer (opstandiger? verdrietiger?) van. Als bij jou het laatste het geval is, kun je het beter niet doen.

Dus of het schadelijk is, kun je misschien zelf het beste inschatten. Als jouw ouders merken dat je er somber van wordt, moet je er maar eens goed over nadenken.

Marilyn Manson zoekt alle grenzen van het toelaatbare op en maakt ook nog eens lekkere raggende herrie. Dat spreekt heel veel mensen aan en het stoot heel veel mensen af. Daarom is hij ook zo populair. Ik kan me voorstellen dat jouw ouders er niet blij van worden, maar sinds wanneer worden ouders blij van pubers die hun eigen weg zoeken? Doe anders je oordopjes in als je naar Marilyn Manson luistert...

(Ik vind Rob Zombie trouwens ook redelijk schokkend, hebben ze daar dan geen last van?)