Waarom zijn echte kerstbomen sparren terwijl ze in dat liedje het over dennenbomen hebben?

en dat bedoel ik dit liedje:

o, denneboom, o, denneboom, wat zijn je takken wonderschoon!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vraag is heel anders, bij mij gaat het over de boom alleen, dat vind ik niet bijna hetzelfde hoor

Het beste antwoord

zowel "spar" als "den" zijn oude Nederlandse woorden voor "naaldboom".
En een spar is een naaldboom dus het klopt wel :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ohja nog een kleine toevoeging:
Het liedje o, denneboom, o, denneboom hebben wij Nederlands eigenlijk van de Duitsers overgenomen (zij zingen: Oh, Tannenbaum).
Wij hebben Tannenbaum vertaald naar Denneboom. Maar Tannen betekend eigenlijk naald. Een juiste vertaling (nu) zou dus zijn: Oh naaldboom, oh naalboom.
Echter zoals ik al zei is dennenboom (in oud Nederlands) hetzelfde als naaldboom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vroeger haalden ze de dennen uit het bos, om in huis te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat onze voorouders begonnen zijn met dennenbomen maar dat men er later achter is gekomen dat sparren beter (bijv. minder naalden verlies) zijn als kerstboom dan dennenbomen.