Kennen jongeren nu echt Harry Mulisch niet?

Gisteren was er een tv-programma waarin jongeren riepen dat ze nog nooit van Harry Mulisch hebben gehoord. Dat kan volgens mij niet. Ze hebben toch minimaal middelbare school gehad. Dan moet die naam toch langskomen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verbaasde me hier ook erg over.

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet heel vreemd dat de jeugd van tegenwoordig Harry Mulisch niet meer kent.
Hij was al in de 80 en niet echt actief meer qua boeken schrijven.
Hij kwam niet veel meer op tv (behalve de wereld draait door)
Er staan meestal geen verplichte boeken op de lijst. Automatisch worden er dan eerder boeken gekozen die nieuwer zijn.

Ik vind wel dat er meer onderwezen zou moeten worden in de Nederlandse literatuur. Dus ook van voor Mulisch en van na Mulisch. Het hoort toch bij het Nederlands erfgoed.

Toegevoegd na 28 seconden:
en dat jongeren de belangrijkste schrijvers (waaronder dus Mulisch) zouden moeten kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo vind ik dat de Nederlandse jongeren meer zouden moeten weten over de Nederlandse top-ontdekkers in de wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Hoort toch bij ons erfgoed? Ieder z'n ding, literatuur is ook maar 'n hobby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons stonden al zijn boeken op de boekenlijst, ik heb toen het goeden ei gelezen. Mooi boek maar pas na een paar x samenvattingen lezen snapte ik de titel bij het verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel: Nederlandse literatuur is een onderdeel van het culturele erfgoed en dat heeft niet alleen met de auteur te maken die Nederlands is, maar ook met de inhoud, die is namelijk cultuurgebonden, in tegenstelling tot de inhoud van een wiskundige, natuurkundige of scheikundige ontdekking. Je redenatie gaat dus niet helemaal op hier.

Andere antwoorden (8)

Oja die zijn er, maar er zijn ook volwassen mensen die daar nog nooit van gehoord hebben. Dit heeft te maken dat Nederland wat oppervlakkiger aan het worden is. Dit komt mede door de vele commerciele zenders, zoals sbs6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar: ze hebben toch Nederlands gehad. Je moet toch een boekenlijst lezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie maar eens dingen te onthouden, wat je niet interesseert en wat je ook niet van je ouders mee krijgt.
Ik kende hem pas sinds een paar maanden omdat ik voor school een boek ' moest' lezen. en dat is het tegenwoordig met jongeren, ze lezen minder, en vooral van die boeken van Harry Mulisch, dus daardoor zou je Harry Mulisch dan niet kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit een boekenlijst hoeven lezen. Ook heb in totaal niet veel boeken gelezen. Als je je daar verder ook niet zo mee bezig houdt en het komt niet vaak terug op het nieuws of iets dergelijks. Dan weet men er ook gewoon niet van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een redelijk groot deel van de bevolking kent Mulisch niet.
Even als veel andere zaken waar zij zich niet mee bezighouden.
Op school vanaf de HAVO wordt aandacht besteed aan Nederlandse literatuur.
Op VMBO hoef je daar niet mee aan te komen.
Daar zijn andere dingen belangrijker.
Toen Wolkers overleed maakte ik ook mee dat velen helemaal niet wisten wie dat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mavo gedaan, en daar werd er ook aandacht aan besteed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het vmbo staat Mulisch wel op de boekenlijst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht ligt de interesse bij mensen op het VMBO niet zo bij literatuur, in het algemeen dan.
Misschien hebben ze ooit wel van hem gehoord, maar dat stukje informatie als 'overbodig' vergeten.

Er zijn heel veel dingen die ik op de middelbare school heb geleerd en bij gebrek aan belangstelling ergens in een donkere krocht van mijn hersenen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had wel van zijn naam gehoord, maar kende geen van zijn boeken. Mogelijk heb ik er ooit eens een paar gelezen voor school, maar dat weet ik niet meer zeker.
13 jaar geleden
Dat Mulisch op een boekenlijst als 'mogelijk te lezen' betekent niet dat ie gelezen wordt. Wat niet slim is, want een boek als De Aanslag is makkelijk leesbaar en nog verfilmd ook, dus voor 'luie lezers' heel geschikt.
Maar ja, als het nog net zo is als in mijn tijd (wat klinkt dat bejaard), dan krijg je een lijst met boeken en moet je daar een x aantal van lezen, naar keuze. Veel van mijn klasgenoten maakten hun selectie vooral op basis van het aantal bladzijdes dat de boeken telden.
Niet iedereen houdt van lezen, en wie er niets mee heeft zal iemand als Mulisch niet kennen (maar Kluun wel, zoals ze lieten zien in die RTL-reportage, hoewel ik dat geen literatuur zou noemen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuulijk heb ik wel van Harry Mulisch gehoord, maar heb nog nooit zijn boeken gelezen. Ondanks dat ik een enorme boekenwurm ben, trekt zijn werk mij niet.
Ik denk dat er veel mensen zijn die er zo over denken. Je hoeft namelijk niet meteen zijn werk gelezen te hebben als je van lezen houd.
En het is inderdaad zo dat veel jongeren zijn werk niet kennen. Dat komt omdat de tijd doorgaat. Nieuwe schrijvers doen intrede. Net als dat niet iedereen Shakespeare gelezen zal hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag.. de vraag was waarom mensen nog nooit van Harry Mulisch GEHOORD hebben, dus niet waarom ze zijn werk nog nooit gelezen hebben.