Is het 'de auto die kapotging' of 'de auto die kapot ging'? (en stukging, of stuk ging? en de man die doodging of de man die dood ging?)

Het volledige werkwoord is 'kapotgaan, stukgaan en doodgaan'. Hoe wordt het vervoegd in bovenstaand voorbeeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Antwoorden (4)

Nee Van Dale geeft aan dat het één woord is. Dus het is 'de auto die kapotging'. Dit geldt overigens ook voor doodgaan en stukgaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt online ook checken dat je deze werkwoorden aan elkaar schrijft, namelijk op www.woordenlijst.org. Dit is de officiële woordenlijst der Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is "de auto die kapot ging" of "de auto die kapotgegaan is".

Toegevoegd na 1 minuut:
Kapotgaan is een scheidbaar werkwoord dat je afhankelijk van het gebruik los of aaneen schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is een scheidbaar werkwoord. Je kunt dus zeggen 'Mijn fiets ging kapot'. Maar in een zin als 'Ik betreurde dat mijn fiets kapotging', schrijf je de beide delen gewoon aaneen. Dan wordt het werkwoord niet gescheiden.
de man die doodging is de man die stierf en de man die dood ging is de man die dood aan het gaan was, dus onderweg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd 'kapotging' omdat het van kapotgaan is. Maar het is ook correct om te zeggen 'de auto ging kapot' en 'de man ging dood', dan wordt het wel los geschreven. Bij stofzuigen kan dit bv niet...