Waarom gebruiken mensen de woorden HARD en ZACHT voor snelheid?

Het is toch snel en langzaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft er iemand trouwens een link waaruit blijkt dat 'hard rijden' fout is en 'snel rijden' goed? volgens mij is het namelijk niet perse verkeerd, ik kan nergens taalsites vinden die het erover hebben..

Het beste antwoord

Het juiste bijwoord bij het werkwoord rijden kan zowel langzaam als snel, als hard als zacht zijn. Het harde en zachte zou kunnen verwijzen naar de mate waarop je het gaspedaal indrukt, of hoeveel motorgeluid je hoort (ervanuitgaande dat je in dezelfde versnelling blijft). Zacht en hard rijden wordt hier dus een vorm van beeldspraak (het is dus echt geen taalverloedering zoals mensen hier beweren). De beeldspraak is echter zo versteend dat het niet meer opvalt.

Je zegt wel dat de snelheid hoog of laag ligt (dus niet is, vorige antwoordgever).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan is er al een oordeel aan verbonden over het wel of niet acceptabel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze al denken aan de landing in het geval ze vervolgens een botsing krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mooi geredeneerd +1
Even hardop gedacht: Misschien heeft het wel zijn oorzaak uit de tijd dat we nog niet in confortabele auto's zaten die over geasfalteerde wegen rijden...

Ik kan me voorstellen dat je in een open auto/koets/boot o.i.d. de wind harder aan voelt komen als je sneller gaat. Ook over hobbelwegen voel je de koets harder schudden als je sneller gaat. Misschien komt het daar vandaan??

Ik geef toe, een wetenschappelijke verklaring is het niet, maar het is plausibel. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taalverloedering.
Dit is net zoals mensen zeggen dat iets te duur kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius: Wat is onjuist?
Volgens mij zeggen mensen niet 'Wat rijdt je zacht'. Wel 'hard'. Dit lijkt me een mate van taal verarming of verloedering.
Maar het zou ook ergens ver weg door een verbastering van 'wot giet hurt' naar 'wat gaat het hard'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"hard en zacht" is ook "veel en weinig"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan veel en weinig van geluid of substantie, toch niet van snelheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja op elke kwantitatieve schaal, bij alles. Waarom geluid wel en snelheid weer niet? Vallen kan toch ook hard en zacht? Eitje kan toch ook hard en zacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is in beide voorbeelden van jou sprake van de hard- of zachtheid van substantie.
Een snelheid is hoog of laag (dus niet hard, zacht, snel of langzaam), een verplaatsing vindt snel of langzaam plaats, en een geluid klinkt hard of zacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zal wel stammen uit de begintijd van de koets omdat je de wind HARD voelt als je sneller rijdt.