Zijn er middeleeuwse termen/benamingen/werkwoorden die we nog gebruiken?

Heb er mijn hobby van gemaakt om een soort hedendaags Nederdiets te spreken. ('Voorwaar, gij tuig, voortmaken of ik bijts uwe bonden!') Iemand inspiratie voor woorden die we nog gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Amechtig bekokstoofden zij op besmuikte wijze in de ordentelijke woning het reeds lang versmaadde gekonkelefoes van lieden welke zich allerhande strapatsen op de hals haalden. Op naarstige wijze strooiden ze vuige prejoratieven in hun lethargische adhortatieven rond. In hun ogen waren dit lumineuze buitenissigheden. Dit soort geteisem strooit verbolgen zijn dweperijen over de mensheid en laat deze culmineren in fnuikende retirades. Daarmee versaagt de eclecticus in alle contreien zijn nobele doel.
Erudiet laat hij, op geheel onterechte wijze, hoop gloren door zijn brasserijen, welke hij als miasma op geheel kafkaëske wijze de mensheid instigeert te volgen, de laatste in deplorabele staat achterlatend. Dit verricht hij op een dusdanige wijze, dat de onderhavige mensheid slechts in staat is coprolalie te uiten. Oogluikend staat de eclecticus vilein en vermetel toe hoe ooit argeloze, luisterrijke, wulpse en kittige dames hun spleen op de knieën kregen van alle abjectheden die zij hoorden.
Clandestien halen de betreffende dames de meest rare capriolen uit waarmee zij hun besognes te berde brengen. Zij fantaseren promiscue, laveloze, kolderieke en bovenal bruuske bevalligheden affreus in hun lucide droom, waaruit zij zonder respijt bedremmeld zullen ontwaken. Vermaard om hun ongenaakbare prejoratieven zinnen zij lankmoedig op repercussies voor funeste profane futiliteiten.
Ostentatief zat laatst een deerne mijmerend aan haar copieuze maaltijd. Het smaakte haar niet meer.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor galg en rad opgroeien.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de mangel halen
radbraken
aan de kaak stellen
Heb je hier wat aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dodijnen (ww) - wiegen en laten wiegen
belligerent (bn)- oorlogszuchtig
dazen (ww) - dom babbelen, zotteklap uitslaan
gorre (v) - oud paard
hakkenei (v) - damespaard met comfortabele gang
vermeien zich (ww) - zich verpozen, ook buiten de meimaand

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar ook:

De plaat poetsen
Iemand met open vizier tegemoet treden
Ergens een kruistocht tegen houden

Toegevoegd na 5 minuten:
Een aflaat kopen
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dan vind je http://gtb.inl.nl/?owner=WNT vast ook erg leuk.
Je kan je inspiratie denk ik goed halen uit wat oudere gedichten. Bijvoorbeeld de volgende gedichten van Joost van den Vondel. Door het citeren van zulk soort gedichten kom je nog intelligent over ook!

KINDERLIJK
Constantijntje, ’t zalig kijntje
Cherubijntje, van om hoog,
D’ijdelheden, hier beneden,
Uitlacht met een lodderoog.
Moeder, zeit hij, waarom schreit gij?
Waarom greit gij, op mijn lijk?
Boven leef ik, boven zweef ik,
Engeltje van ’t hemelrijk:
En ik blink’ er, en ik drink er
’t Geen de schenker alles goeds
Schenkt de zielen, die daar krielen,
Dartel van veel overvloeds.
Leer dan reizen met gepeizen
Naar paleizen, uit het slik
Dezer werreld, die zo dwerrelt.
Eeuwig gaat voor ogenblik.

Dit volgende gedicht is leuk om te citeren als je wat te klagen hebt:

Klachten des Poëets
Wat ramp, wat ongeluk plaagt nog mijn grijze haren!
Wat schande moet mij nog, eilacy! wedervaren!
Wat droefheid, wat verdriet, wat leed komt mij nog aan,
In dees mijn wintertijd, die haast zou zijn gedaan!
Wanneer ik overdenk èn ’tgeen ik was vóór dezen,
En wat ik, tot mijn smaad, moet tegenwoordig wezen;
Wanneer ik mij bezie in dees mijn hoogste nood,
Mijn lijden is te zwaar, mijn ongeluk te groot.
Maar doch, indien mij ’t leed, indien de hoge stromen
Van zo veel lijdens mij zal moeten overkomen,
Ik lijd ze, zo ik kan, ik wacht ze met geduld,
Ik voeg mij na de tijd, hoe ’t ongeval ook brult.
Maar gij, Mary! en gij, o rei der Heil’ge Maagden!
Die ’t al, èn lijf èn goed, ook voor de Godsdienst waagden,
Ai, ziet mij gunstig aan, hebt achting op mijn druk
Hebt meelij met mijn lot, en dit mijn ongeluk!
U heb ik toevertrouwd, U heb ik, al mijn dagen,
Nadat ik ben verlicht, mijn liefde toegedragen;
’k Heb U mij toegewijd, en U ik mij nog geef
Ai, maakt weer (want gij kunt), dat ’k eeuwig met U leef!

Bij de link van de bron kun je nog meer gedichten van deze schrijver lezen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Overigens, als je wilt weten hoe een echt stukje Nederduits (ook wel Nederdiets) eruit ziet, kijk dan hier:
http://www.dbnl.org/tekst/heui001nede01_01/heui001nede01_01_0015.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een oud Westvlaams gedicht met veel oude woorden.
Hopelijk gaat U de gebruiken ook niet toepassen :
Heer Halewijn (een van de weinige middeleeuwse gedichten)
Ook op muziek gezet door de folkgroep 'Rum'