Kort door de bocht is
Voorbarig.
Nuanceringen negerend.

Je roept iets wat misschien in de grote lijnen wel aardig zou kunnen kloppen, maar wat makkelijk onderuit te schoppen is als je je wat meer in de materie zou verdiepen.

Voorbeeld 1 :
De bewering dat fractiediscipline de democratie om zeep helpt is misschien wat te kort door de bocht.

Niet iedere vorm van gezag is een nadeel voor de democratie.

Voorbeeld 2:
Iemand met een depressie moet naar buiten, bewegen.
Maar een schop onder de kont is te kort door de bocht.

Er moet wel iets meer gebeuren dan dat, om iemand van een depressie af te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als ondoordacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnetje is niet van mij trouwens. Ik vind het juist een prima uitleg van "kort door de bocht" en tegelijk een voorbeeld ervan. Geniaal eigenlijk:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien iemand die het té geniaal vond? Of is dat ook te kort door de bocht?
Dank voor je + Suniram :-)
Zonder enige verdere uitleg, argumentatie, opties, alternatieven te geven. Je ziet het dan erg zwart/wit terwijl er bij het besproken onderwerp ook nog andere mogelijkheden zullen zijn.
Als je zegt: Geert Wilders is anti-Islam is dat wel erg kort door de bocht, omdat dat dan niet klopt. Hij is tegen islamisering van Nederland, maar niet per definitie tegen moslims in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet eerst alle voors en tegens in ogenschouw nemen, maar zonder er verder over na te denken reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongenuanceerd, ondoordacht, te summier , te snel, te gemakkelijk geconstateerd, te simpel geoordeeld, te snel en onzorgvuldig gereageerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op GV staan legio voorbeelden van ongenuanceerde antwoorden.
Antwoorden die niet zijn gebaseerd op kennis, maar gegeven worden uit emotie of het bekende "de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt".

Ik denk dat "te kort door de bocht" verband houdt met: niet de hele weg hebben overzien en daardoor voorbij kijken aan een aantal zaken, die je bij een "ruime bocht" wel zouden zijn opgevallen.
Ivana
13 jaar geleden
Kort door de bocht = Niet helemaal fatsoenlijk nadenken of nagedacht hebben over de consequenties ergens van.
Over wat er had kunnen gebeuren of kan gebeuren.
Je niet goed hebben voorbereid zeg maar, je niet helemaal iets goed realiseren. zo iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogal bot uit de hoek komen. Weinig tactvol communiceren. Te krachtig woordgebruik.
Als iemand vaak zo reageert, dan is het moeilijk om daar rechtstreeks iets van te zeggen. Want dan voelt men zich erg aangevallen. Om het wat eufemistischer (verzachtend) te zeggen zou je dan kunnen vragen: "Ben je misschien wat kort door de bocht?”.
Als je iets zegt en je krijgt als commentaar “dat is nogal kort door de bocht”, dan betekent dat dat je iets beweert zonder goede argumenten te gebruiken, of dat je te sterk generaliseert.
Amadea
13 jaar geleden
Ongenuanceerd, versimpelend.

Uitspraken die 'kort door de bocht' zijn, zijn meestal one-liners waar een heleboel op af te dingen is door goed na te denken.

Soms is 'kort door de bocht' zijn heel nuttig om je standpunt helder te krijgen. Maar kijk uit dat je je eigen glazen niet ingooit. Meestal valt 'kort door de bocht' zijn, alleen goed bij mensen waarvan je weet dat ze ongeveer dezelfde denkbeelden hebben.

Voorbeelden:
Alle mensen met een uitkering zijn profiteurs.
Als je als buitenlander thuis geen Nederlands wil spreken, wil je ook helemaal niet integreren.
Mensen met een hoog inkomen en een mooi huis zijn zakkenvullers.
Meisjes spelen met poppen, jongen met auto's.