Waarom heet iets''gereserveerd''als je boekt?

Je zou toch verwachten dat het woord"reserve'' betekent en dat betekent toch vervanging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Volgens de Van Dale:

ge·re·ser·veerd bn, bw 1 besproken: een ~e plaats 2 zich op een afstand houdend
 re·ser·ve·ren -veerde, h gereserveerd 1 in reserve
houden, bewaren 2 van tevoren bespreken

Als je iets hebt geboekt, heb je dus iets besproken en wordt het plekje voor je bewaard.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, dat heb je mooi besproken!

Andere antwoorden (2)

Volgens de encyclo.nl

gereserveerd
Uitspraak: xərezɛrˈvert Bijvoeglijk naamwoord als je je gevoel of mening niet wilt laten merken. Synoniem: terughoudend `een vriendelijk maar gereserveerd antwoord`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/gereserveer

gereserveerd
koel, zuinig aarzelend, omzichtig, terughoudend, voorzichtig afzijdig, eenzelvig, gesloten besproken, verpast, voorbehouden
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/gereser

gereserveerd
1) Afstandelijk 2) Besloten 3) Besproken 4) Geheimzinnig 5) Gesloten 6) Ingetogen 7) Koel 8) Niet toeschietelijk 9) Opzijgezet 10) Terughoudend 11) Terughoudende 12) Uitsluitend
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoorden

Als je iets hebt geboekt heb je iets besteld of besproken, het wordt dan voor je opzijgezet dus gereserveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft je antwoord bijna zelf:

Als je iets Reserveert, "leggen ze het apart" (niet letterlijk in sommige gevallen) zodat het er is als jij het nodig hebt.

Mocht alles uitverkocht zijn hebben ze jouw gereserveerde kamer/product nog reserve!