Waar komt de uitspraak vandaan "tel je zegeningen?

welke zegeningen worden dan bedoelt?
en waarom moet je ze tellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
31.1K

Het beste antwoord

Je zegeningen tellen is bekijken wat je allemaal hebt in het leven om blij over te zijn en trots op te zijn. Vaak heb je de neiging om alleen maar te kijken naar wat er allemaal mis gaat en in geklaag te vervallen. Het kan dan heel erg helpen om te kijken wat er wel goed en mooi is aan je leven.

Relativeren, dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het uit het moralistische calvinisme komt.
Je moet je positieve zaken die je nog hebt tellen, dan vallen je negatieve zaken mee.

Toegevoegd na 11 minuten:
Daar klopt in principe niets van. Twee positieve zaken compenseren een ernstige negatieve zaak.
De opmerking is derhalve een nietszeggende dooddoener
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt uit de bijbel, zie onderstaande tekst:

Lees Jozua 24:16-18

Het hele volk antwoordde: “Wij zullen de HERE nooit verlaten om andere goden te gaan vereren! Want de HERE is onze God. Hij heeft onze voorouders uit de slavernij in Egypte bevrijd. Hij is de God, Die machtige wonderen heeft gedaan voor de ogen van Israël, toen wij door de woestijn trokken. Hij heeft ons ook beschermd tegen onze vijanden, toen wij door hun land reisden. De HERE verdreef de Amorieten en de andere volken uit dit land. Ja, wij kiezen voor de HERE, want alleen Hij is onze God.”

Het volk heeft zijn keuze snel gemaakt: ‘ook wij zullen de Heer dienen.’ Jozua hoeft hier niet aan te twijfelen. Vier redenen funderen hun keuze. (1) God heeft de vaderen bevrijd uit Egypte, (2) zelf zijn ze getuigen geweest van wonderen die Hij heeft gedaan, (3) Hij heeft zijn volk beschermd op hun lange tocht door de woestijn en (4) Hij heeft de volkeren voor hen verdreven zodat zij in vrede in het Beloofde Land kunnen leven.

Het volk telt de zegeningen die zijn vaderen ten deel vielen en die het zelf heeft genoten. Massaal kiezen ze voor de Heer, Hem zullen zij dienen. Welke Heer kun je beter dienen dan de God die je bevrijdt, leidt en vrede geeft? Deze keuze voor de Heer betekent wel een keuze tegen andere goden. Het volk lijkt zich van deze keuze bewust. In de praktijk moet dit nog blijken…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volkomen met bovenstaande "spreker"eens ga zo door!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Zijn zegeningen tellen is een uitdrukking die uit het Engels is overgenomen: to count one's blessings. Deze uitdrukking geeft aan dat er bij wat als negatief wordt ervaren toch ook een aantal positieve punten te noemen is. Zo probeerde minister-president Lubbers eind juni 1990 bepaalde verontruste aanhangers van de Partij van
de Arbeid gerust te stellen met de volgende woorden: 'Het beleid heeft duidelijk ook PvdA-profiel. Ik zou zeggen: mensen tel je zegeningen.'
Met de oorspronkelijke uitdrukking werd bedoeld dat je dankbaar moet zijn in plaats van te klagen, tevreden zijn met de goede dingen in je leven.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Amadea voor de min!!!!!!!! Was uiteraard niet de bedoeling! Hier een denkbeeldige +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1