Verstaan Nederlanders beter Duits dan dat een Duitser Nederlands verstaat?

3 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Amadea
3 jaar geleden
Bedoel je dat algemeen, of specifiek de Duitsers die vlak bij de Nederlandse grens wonen en elke Duitse feestdag in Nederland gaan winkelen?
SnakeEye
3 jaar geleden
Ik denk eerder dat een Nederlander eerder Duits verstaat dan andersom. Omdat de scholen hier Duitse taal geven en in Duitsland ze niet Nederlands leren.

Antwoorden (3)

Nee, een Nederlander die nooit Duits heeft geleerd, zal een Duitser niet begrijpen, en andersom ook niet. Als je wel de andere taal hebt geleerd denk je dat het allemaal heel makkelijk is, want het lijkt toch op elkaar. In de praktijk niet dus. Ze zullen allebei wel wat woorden herkennen van de ander, maar dan houdt t wel op.
3 jaar geleden
Nederlands en Duits lijken qua woordenschat behoorlijk op elkaar, maar grammaticaal zijn er aanzienlijke verschillen. Het Nederlands is in wezen geëvolueerd naar een eenvoudigere grammaticale structuur. Beide partijen kunnen elkaar verstaan, maar volgens een experiment konden Nederlandstalige kinderen procentueel iets meer Duits begrijpen dan Duitssprekende kinderen. Er spelen natuurlijk veel meer factoren een rol, en daar kan nooit een definitief antwoord op worden gegeven. Maar over het algemeen begrijpen Nederlandstalige mensen Duits misschien iets meer dan Duitssprekende mensen die Nederlands begrijpen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een interessante vraag. Omdat er twee talen Duits zijn: Hoogduits en Nederduits.
De taal Duits die in Nederland op school wordt geleerd, het Hoogduits, heeft in Duitsland dezelfde status als het Nederlands dat in de Randstad wordt gesproken. Hoogduits en Nederlands zijn twee nogal verschillende talen: je moet de andere taal leren om elkaar goed te kunnen verstaan. Dit Hoogduits wordt gesproken in Duitsland vanaf en onder de taalgrenslijn Dusseldorf/Kassel en ten zuiden van Maagdenburg/Berlijn.
De taal Duits die in geheel noord-Duitsland wordt gesproken, vanaf de Nederlandse grens tot de Poolse grens met inbegrip van de steden Maagdenburg en Berlijn: het Nederduits. In feite dezelfde taal die in een groot deel van Nederland wordt gesproken: het Nedersaksisch - de taal die wordt gesproken in Groningen, Drenthe, Overijssel, de Achterhoek en de Veluwe. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders en enkele tientallen miljoenen Duitsers met enige moeite met elkaar kunnen praten zonder dat ze op school Duits of Nederlands hebben hoeven leren.
Het antwoord op de vraag is tweeledig.
1. Als het om Nederlands en Hoogduits gaat, zijn Nederlanders in het voordeel vanwege de Duitse taallessen op school. Weinig Duitsers leren Nederlands.
2. Als het om Nedersaksisch en Nederduits gaat is er geen merkbaar verschil: degenen die Nedersaksisch spreken ervaren weinig taalproblemen met degenen die Nederduits spreken. Omgekeerd is dit ook het geval.