Wat zijn de meest lastige Nederlandse woorden om uit te spreken?

Nederlands is niet de meest gemakkelijke taal, zelf heb ik ook weleens moeite met de uitspraak van sommige woorden. Dat bracht me tot het volgende: wat zijn de meest lastige Nederlandse woorden om uit te spreken?

3 jaar geleden
in: Taal
7.3K
SentWierda
3 jaar geleden
En dan zijn er ook nog de moeilijkste spellingen. Zoals:
- is het apelazerus of apelazarus?
- is het queueën of queuën?
- is het excuustruus of excuus-Truus?

Antwoorden (4)

Het Genootschap Onze Taal heeft Nederlanders gevraagd wat het moeilijkste woord is om uit te spreken. Er kwamen 2880 reacties. Meteorologisch en defibrilleren gingen met respectievelijk 35 en 32 procent van de stemmen ruimschoots voorop. 11 procent vond baverois het lastigst uit te spreken.
“Vooral lange woorden met een opeenvolging van korte klanken eindigden hoog. A-lu-mi-ni-um. Me-te-o-ro-lo-gisch”, zegt Saskia Aukema van Onze Taal. “Maar er zijn ook woorden waar klanken vaak omgedraaid worden: munitie wordt minutie. Industrieel industieel.”

De top-10
1. meteorologisch
2. defibrilleren
3. bavarois
4. uil
5. aluminium
6. munitie
7. cholesterol
8. identiteit
9. nieuws
10. industrieel
Persoonlijk verbaas ik me wel dat de woorden 4 t/m 10 zo moeilijk zijn of verhaspeld worden. Misschien zeg ik zelf wel eens minutie en indistrueel...
Toegevoegd op 09 september 2020 14:02: tekst
SimonV
3 jaar geleden
taillie
3 jaar geleden
wie zijn die 2880 mensen dan die deelgenomen hebben? want er staan toch 7 woorden in die totaal niet moeilijk zijn. Woorden die moeilijk uit te spreken zijn zijn vooral ook woorden die nauwelijks gebruikt worden, misschien dat die 2880 personen niet lang genoeg nagedacht hebben
SimonV
3 jaar geleden
Sommige woorden lijken niet moeilijk uit te spreken, maar toch worden de klanken ervan vaak omgedraaid.
Zoals munitie - minutie. Industrieel - industieel - indistrueel.
Zelf heb ik inderdaad moeite met het uitspreken van meteorologisch, dus de nummer één van het aangereikte lijstje klopt wel.

Ook een lastig netjes uit te spreken woord is angstschreeuw.
. . .
Verder is consciëntieus een kanshebber om algemene tongbreker te zijn.
Toegevoegd op 09 september 2020 12:32: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Voor niet-Nederlanders zijn dat woorden met "ui". Het woord "huilbui" bijvoorbeeld, is heel moeilijk uit te spreken voor mensen die Nederlands gaan leren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Laten we allen woorden met sch niet vergeten..