Zijn er in het Nederlands Engelse leenwoorden terechtgekomen die wij verkeerd gebruiken?

Het Nederlands wordt tegenwoordig verrijkt (of verloederd, zo je wil) door veel, met name Engelse leenwoorden.

Maar dat wij die woorden veel gebruiken wil niet zeggen dat we ze ook GOED gebruiken.

Zijn er van die woorden die wij zonder blikken of blozen gebruiken in een context waar een Engelsman zich verbaast van achter de oren krabt ? En zo ja, welke ?

LeonardN
5 jaar geleden
Altijd mooi om te vernemen:
https://stuffdutchpeoplelike.com/2015/04/08/dunglish-27-funny-examples-that-will-make-you-laugh-out-loud/
HeerVoldemort
5 jaar geleden
I thank your cock for the lovely dinner. Ik heb een boekje genaamd: I always get my sin. Staan ook van die grappige (en gênante) fouten in.

Antwoorden (1)

Ja, die zijn er, en zulke woorden worden pseudoanglicismen genoemd. In het artikel https://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudoanglicisme staan de voorbeelden beamer en oldtimer, maar smoking is ook zo'n woord.
gvrox
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Nooit geweten dat beamer geen Engels woord is. Zat me nog te bedenken dat Duitse vrienden het ook zo gebruikte, maar https://de.wikipedia.org/wiki/Videoprojektor (zelfs met uitleg dat dit pseudoanglicisme is). Een mooie is overigens nog de US/UK-contaminatie: stationcar (station wagon of estate car) wat ook zo in het Duitstalig-gebied gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ oldtimer wist ik echt niet. Wat erg als je dat woord gebruikt tegen iemand die Engels als voertaal heeft. Gênant.
gvrox
5 jaar geleden
En een bench (voor een hond) is meen ik ook een ongebruikelijke term in het Engels. Een touringcar is al helemaal geen Engels, maar ik denk dat oze-etc vooral op zoek was naar echte Engels woorden die wij fout gebruiken. Verder heb je nog dingen als "happy end" voor "happy ending" gebruiken, en foute uitspraak voor "corned beef"