Is "een beetje" een hoeveelheid?

Een beetje of weinig of veel.

Toegevoegd na 8 uur:
"Voeg een beetje baksoda toe (eerst proberen in een kleine hoeveelheid eten!)"

Ter aanvulling / verduidelijking:
Het gaat om het toevoegen van iets , van een beetje ... , tastbaar dus ja, echter niet als hoeveelheid her- of erkend en dus afgewezen. Vraag is of dat terecht is, ik hoor mijn leven lang al een beetje van dit en een beetje van dat, ook een snufje zout is zeker een bekend en veel gebruikte term in de keuken.
Zou je spreken over eieren , ...een ei toevoegen... groot?/klein? dubbele dooier ... neen 'een ei' en is dat dan wel voldoende als hoeveelheid?
Als ik de overgebleven antwoorden vergelijk met mijn antwoord - een mespuntje (broodmes/slagersmes?/ontbijtmes?/aardappelmesje) en - een afgestreken theelepeltje (zijn er toch ook in verschillende maten), dan vind ik mijn 'een beetje' niet veel slechter/onduidelijker.
Zou dan het enige goede antwoord in grammen zijn wellicht?

(Mijn antwoord is verplaatst naar de reacties.)
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken-recepten/vraag/611775/tomatensous-soep-beetje-minder-zuur

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een + voor je vraag en beide mooie antwoorden eveneens een plus.

Het beste antwoord

'Een beetje' moet je zien als 'een hapje', want het stamt van het 'bijten'. De betekenis is ook in het Frans ' un Morceau' afgeleid van 'mordre'=bijten...in het Engels 'a bit' of a 'little bit' afgeleid van 'to bite'= bijten en ook in het Duits zeggen ze 'ein bisschen' afgeleid van 'beissen'= bijten.
Stel je dus voor dat een beetje een hapje is, een kleine hoeveelheid van een consumptie ter grootte van een keer een klein stukje afbijten.
In deze context is het dus een verkleinwoord; een hap, mondvol, een stukje...een kleine hoeveelheid.
'Stukje bij beetje' komen we er wel...je hoort het misschien wel eens. Hierin heeft het de betekenis van een gewisse volgorde in kleine stapjes of alle onderdelen van een zaak behandelen om tot een resultaat te komen.

Langzaamaan is het ook een bijwoord van graad geworden. Hierbij moet je denken aan 'enigszins', een weinig, iets.... Het is een beetje warm bijv.
Vroeger gebruikte men daarvoor het woord 'beet'. In een stuk van P.C.Hooft spreekt hij bijv. van 'vertoeft nog een beet'...blijf nog even. Men sprak vroeger ook van 'niet een beet' in de vorm van 'niets,niemendal, nada, njiente....zoals we nu zeggen. In sommige dialecten is het nog steeds gangbaar.

Tegenwoordig wordt het zelfs als bijvoeglijk naamwoord gebruikt...'een beetje jurist, kent dat wetsartikel wel'....hij kent er dus al veel van.
Zelfs 'het interesseert me geen biet' is van de beet/het beetje/bietje zoals ze in Brabant zeggen afgeleid!
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het om tastbare zaken gaat: ja. "Een beetje" is een onbepaalde kleine hoeveelheid van iets. Net als het "snufje zout" (hoeveel gram is dat) en het ouderwetse"iets" van de slager ("Mag het iets meer zijn?", is dat 10 procent meer vlees snijden dan de klant heeft besteld?)

Maar je hebt ook "beetjes" die "een lichte graad" van iets aanduiden: een beetje ziek, een beetje verliefd.

Dat was het zo'n beetje. Dan betekent het weer "ongeveer".
Computoon