Welke argumenten kan je hebben in een ballondebat als een wetenschapper?

Hallo allemaal
Voor mijn school moet ik een ballondebat houden, de leerkracht kiest wie je moet spelen. Ik ben dus als wetenshapper uitgekozen.
Ik heb al een paar kleine argumentjes, die jammer genoeg niet goed genoeg zijn volgens mij omdat ik in een ballon zit met klasgenoten die heel goed in argumenteren enzo zijn.
Een voorbeeld van mijn argumenten is; Als wetenschapper kan ik medicaties uitvinden voor verschillende ziektes zoals kanker.
Al mijn andere argumenten lijken heel hard op deze en kloppen langs geen kanten.
Ik zou het erg fijn vinden als jullie mij hiermee kunnen helpen!

MVG

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
9K

Antwoorden (1)

Dat je als wetenschapper geneesmiddelen uit kan vinden is geen argument dat je kunt gebruiken in een ballondebat. Waarschijnlijk word je al na je eerste optreden over de rand geduwd. Het is een namelijk alleen een verklaring waarom je het fijn vindt dat je een farmacologische wetenschapper bent.
Zeg bv dat je een klimaatwetenschapper bent en gebruik de volgende argumenten waarom jij vindt dat er windmolens gebouwd moeten worden.
Spreek in een rustig tempo, ratel niet. Hoe sneller je spreekt, des te meer woorden moet je gebruiken om de tijd vol te krijgen.
Als klimaatwetenschapper breng je de volgende argumenten:
Windmolens beperken de risico's van klimaatverandering
Windmolens leveren veel energie op
Windmolens maken Nederland gezonder
Windmolens maken ons energie-onafhankelijk
Windmolens zorgen voor banen
Windmolens kunnen gerecycled worden
Windmolens zijn niet schadelijk voor dieren
Windmolens maken onze Europese beloftes waar
Windmolens met hun molenwieken hebben Nederland beroemd gemaakt.

Deze argumenten zijn allemaal anders. Als het om een echt debat gaat, ga dan zoeken naar argumenten die de ballonvaarders tégen jekunnen gebruiken en ga daar dan een antwoord op vinden.
Je kunt natuurlijk iedere andere wetenschap kiezen, maar de manieren hoe je je gaat voorbereiden, presenteren en verdedigen zijn hetzelfde. Een wetenschap kiezen, argumenten verzamelen, bedenken welke tegenargumenten er gebruikt kunnen worden en daar antwoorden op vinden.
Daar moet je soms veel tijd voor vrij maken, maar zo leer je de kunst van het zuivere debatteren.

Toegevoegd na 48 seconden:
En hier heb je alvast de verdediging:
http://www.greenpeace.nl/2014/Nieuwsberichten/Klimaat--Energie/Als-je-dit-leest-twijfel-je-nooit-meer-aan-windmolens/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je snapt niet wat een ballondebat is zo lijkt het.
Het gaat erom dat je je onmisbaar verklaart en dat beargumenteert. Een windmolen is al lang uitgevonden dus daar is al totaal geen noodzaak meer voor(aan de zijde van wetenschappelijk onderzoek). Als je er meer wil hebben heb je ingenieurs nodig en bouwers.
Als er dus een ingenieur in de ballon zit hoeft deze enkel te zeggen; "Een windmolen bestaat al, ik bouw er zo nog een paar voor je als jullie die zo belangrijk vinden." Dan lig je al uit de ballon. De argumenten die jij aandraagt zijn prima voor een windenergie vs zonne-energie debat. Overigens is een klimaatwetenschapper niet de uitvinder noch de bouwer van een windmolen. Je bent dus windmolen aan het aandragen als belangrijk, niet de wetenschapper. Misschien snap je het als je dit leest:
http://www.debatindeklas.nl/oefeningen/ballondebat/ "Dat je als wetenschapper geneesmiddelen uit kan vinden is geen argument dat je kunt gebruiken in een ballondebat." Prima argument juist. (Ik zou graag leven in een wereld waarin nog een wetenschapper leeft die straks alle kankers kan genezen.) Dat je als klimaatwetenschapper invloed kan hebben op het klimaat is veel lastiger te beargumenteren dan dat een farmaceut een ziekte kan bestrijden. "Windmolens met hun molenwieken hebben Nederland beroemd gemaakt." Hoe helpt dat een (klimaat)wetenschapper nu in een ballondebat?? Dat is toch niet de verdienste van een klimaatwetenschapper? Niemand zal dus ook een windmolen aan proberen te vallen, maar of een klimaatwetenschapper nou echt zo belangrijk is.