Waarom zeggen Nederlanders 'plennen' ipv plannen?

Het is toch plan en daaruit volgend plannen. Ik begrijp niet waarom ze de a in plannen als e uitspreken? En hoe wordt het meervoud van het zelfstandig naamwoord plan uitgesproken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe wordt het meervoud van het zelfstandig naamwoord plan uitgesproken? "Plannen" dus met een korte a-klank. Ik heb allerlei plannen, dus ik moet nog heel veel plennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Typisch Nederlands. Het getal zeven wordt vaak séven uitgesproken en veel wordt dan feel. Hoe vaak ik moet horen dat een -z- een -s- en een -v- een-f- en omgekeerd wordt uitgesproken met het typisch accent en een verkeerde klemtoon. Ik zal er mij niet aan storen dat men zo snel mogelijk en wereldwijd enkel nog het Engels zal spreken, maar probeer ondertussen je eigen taal niet te verkrachten. Wij Belgen hebben ook veel dialecten, maar eens het BN bovenkomt moeten we zeker niet onderdoen voor onze noorderburen. Zij hebben een monopolie op het veranderen van Nederlandse woorden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik pleit ervoor om plennen te schrijven. Wie zegt dat het werkwoord plannen uit het Engels komt? En ook al is het zo, wat dan nog? We hebben we meer klinkerveranderingen, om een paar a-e-voorbeelden te geven: spraak, spreken; stad, steden; of omgekeerd: eten, at. De combi plan, plennen past daar heel goed in. En wie plannen zegt (zuid-Nederland, Vlaanderen), blijft plannen schrijven. Ik vind dat we hoe dan ook ingeburgerde leenwoorden sneller met een Nederlands paspoort moeten verwelkomen, dus ook: flet, trem. Zo is het in de historie altijd gegaan maar sinds de tweede wereldoorlog is het om welke reden dan ook taboe geworden om leenwoorden in te burgeren. Zo niet in andere talen, bijvoorbeeld Duits: Büro; Pools: mecz (wedstrijd), biznes.

Antwoorden (1)

Plannen is afkomstig uit het Engels ("to plan") en daarom spreken we het ook op z'n Engels uit.
Computer spreken we ook niet uit als kompuuter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens spreek je plannen als plAnnen uit als je het meervoud van het zelfstandige naamwoord "plan" (voornemen) bedoelt.
Bedoel je het werkwoord plannen (werkzaamheden voorbereiden) dan gaat het op z'n Engels.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar waarom is er dan geen consistentie? Waarom wordt plan dan ook niet als plen uitvesproken en het meervoud van plan ook als plennen?
SimonV
7 jaar geleden
Plan is een Nederlands woord en aangezien je de a gewoon als a uitspreekt, zou wijziging hiervan niet logisch zijn.
De Belgen spreken plannen (werkwoord) volgens mij wel soms als plAnnen uit. Misschien gaan wij dat ook nog eens doen. https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/14784/wat-is-de-juiste-uitspraak-van-de-a-in-Engelse-leenwoorden
Amadea
7 jaar geleden
Wij hebben dan het werkwoord organiseren. Dat is een uitstekend alternatief.
Inekez1
7 jaar geleden
@Amadea. Mijn nichtje ging tijdens de kerstdagen met haar vriendinnen de nieuwjaarsparty 'organisen' (spreek uit; orkanaisen). Voor volgende generaties is dat vernederlandste Engels al heel normaal. Dus of wij ooit nog plannen gaan zeggen in plaats van plennen... ik vrees van niet.