Waarom word een gierig persoon een krent genoemd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
7K
erotisi
7 jaar geleden
misschien omdat de lekkere sap er uit is....
HeerVoldemort
7 jaar geleden
WAHAHAAA!

Antwoorden (1)

De betekenis ‘gierigaard’ is opgekomen als schertsende spotnaam voor een kruidenier; de benaming krent of Jan Krent werd vervolgens in de Zaanstreek ook algemener gebruikt voor iemand die op de kleintjes let, wellicht via krententeller, krentenkakker.

Toegevoegd na 2 minuten:
gierigaard; overdreven zuinig persoon. Bij Harrebomée: ‘Het is een regte krentekakker.’ Ook: krententeller, krenteweger. Volgens Heestermans (1989) van krent (iets kleins, onbeduidends) en vandaar: iemand die alles in ’t klein doet
fremar