Is dood leuk?

Waar komt de bizarre term "doodleuk" eigenlijk vandaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Nee, duidelijk niet, en dat merk je ook in de uitdrukking.
Je zegt niet : het was een doodleuk feestje, of : ik vind het een doodleuke film.
Doodleuk gebruik je in een context wanneer het eigenlijk helemaal niet leuk is. 'Hij vertelt me doodleuk dat ik morgen gewoon moet werken ; komt ze doodleuk om half elf nog een keer aankakken ; Kom ik er doodleuk achter dat dat ding me helemaal niet staat.

Dingen die doodleuk zijn, zijn dus in de regel niet leuk. Zo bizar als de uitdrukking lijkt, is hij dus niet eens. Maar het woord dood in doodleuk (en doodgewoon, en doodnormaal, een doodsaai en doodstil ) betekent meer dat er helemaal geen sjeu, geen 'beweging' zo je wilt, in zit. Feitelijk iets als behoorlijk saai of voorspelbaar. Het 'leeft' niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor de uitleg.. maar ik zou dan een andere woordkeus gebrijken omdat het idd nogal bizar klinkt. Zeker als je iemand verloren hebt door de dood is het een vrij pijnlijke woordkeus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmm, ik denk dat je dood in deze context meer moet zien als een soort homoniem. En je kunt mensen dergelijke ingebakken uitdrukkingen - waar feitelijk niks mis mee is, dood is geen scheldwoord - niet 'verbieden' denk ik.
Mijn oude buren echter vonden dingen kankerleuk en kankergoed en kankergezellig ; dat vind ik dan weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker compleet, dankjewel!!

Andere antwoorden (10)

Dood is niet leuk,is niet eng,dood is ophouden met leven. Dood is dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het vergelijken met: Ik lach me dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarmee geef je geen atwoord waar het vandaan komt.
Doodleuk betent zonder manieren of of te te denken aan anderen iets toch doen. de dood word hier dus ingezet om iets onprettigs aan te geven, net als de dood zelf doorgaans. de toevoeging van leuk geeft wel een paradox natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje lis-dec-tisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lepra, vooral in de vingers
dood is niet leuk als in je in leven bent.
als je dood bent: mwah.
volgens mij staan ze te dringen om te leven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik werk dan ook in een slachthuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvankelijk, in de 18de eeuw, werd leuk gebruikt in de betekenis ‘halfwarm, lauw’. Een ruimte kon leuk zijn, maar ook een persoon. Zo iemand was dan ‘doodkalm, onverschillig’ of ‘flegmatisch’. Van iemand die deed of hij van niets wist of die zich stilhield, kon je zeggen hij houdt zich leuk. En een leuke broeder was ‘iemand die onnozel schijnt, maar soms aardig uit de hoek kan komen’.
AWM
13 jaar geleden
Ik denk dat het woord doodleuk de oude betekenis van het woord leuk bezigt.

Aanvankelijk, in de 18de eeuw, werd leuk gebruikt in de betekenis ‘halfwarm, lauw’. Een ruimte kon leuk zijn, maar ook een persoon. Zo iemand was dan ‘doodkalm, onverschillig’ of ‘flegmatisch’. Van iemand die deed of hij van niets wist of die zich stilhield, kon je zeggen hij houdt zich leuk.

In dat licht is de uitdrukking doodleuk ineens beter te paatsen.
rose
13 jaar geleden
Van doodgemoederd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dood is gewoon, dus is eigelijk "gewoon leuk" maar "dood leuk" klonk vast leuker en meerdere namen het zo over.

Ik weet dat niet in alle gevallen dood niet "gewoon" is... maar dood gaan we allemaal, zo bedoel ik het...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doodleuk is cynisch bedoeld. Doodleuk sprong hij van een hoge flat af. Doodleuk wil zeggen dat het wel leek of hij het leuk vond.