Waarom zeggen zovele vrouwen 'links' als ze rechts bedoelen?

Het is een fenomeen dat ik al vaak heb vastgesteld en het was tot op heden altijd een vrouw.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.5K
ronron1212
8 jaar geleden
O nou dat is ook weer iets nieuws vrouwen weten echt wel wat links en rechts is weet je het zelf wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, eerlijk gezegd heb ik er ook altijd moeite mee gehad :)
Amadea
8 jaar geleden
Er zijn net zoveel mannen als vrouwen die het verschil tussen links en rechts niet goed weten. Ik daarentegen als linkshandige heb er geen enkel probleem mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is trouwens geen wetenschappelijke verklaring voor volgens dit artikel:
http://www.sante.nl/balans/nieuws/5343/waarom-is-het-zo-moeilijk-om-het-verschil-tussen-links-en-rechts-te-onthouden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Er zijn blijkbaar ook mannen die het niet goed (of snel) kunnen onderscheiden. Ik hoor dat nu ook net, ik dacht dat alleen sommige vrouwen hier last van hadden. Misschien zijn mannen er op gebrand dit te verhullen* want ik heb nog nooit een man dit horen zeggen. Vrouwen durven hier wel voor uit te komen. Misschien is dat het. *Juist omdat het een vrouwending zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb ik nou nog nooit last van gehad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken verschillende mensen die het verschil tussen links en recht niet zien. Dit zijn zowel mannen als vrouwen. Jouw ervaring dat het alleen vrouwen zijn, is waarschijnlijk toeval. Volgens dit artikel is de oorzaak onbekend; Een theorie is dat het te maken heeft met de manier waarop ons brein is ingedeeld:
http://www.quest.nl/artikel/waarom-kunnen-sommige-mensen-het-verschil-tussen-links-en-rechts-zo-moeilijk-onthouden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh.... dat linkje stond al in het antwoord hieronder... ligt vast aan mijn vrouwenbrein dat ik dat niet gezien heb ;-)
Amadea
8 jaar geleden
De ervaring van vraagsteller is dat vrouwen het zéggen, mannen verzwijgen het vermoedelijk! Als ik dan denk aan de situatie van in een auto de weg zoeken dan zal een vrouw bijvoorbeeld zeggen "bij de volgende bocht links, oh nee rechts" terwijl een man er zoiets van maakt als "volg die gele auto".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron, natuurlijk weet ik het wel, maar in een reflex kies ik altijd, maar dan ook altijd, verkeerd.
Ik behoor ook tot de groep die als er rechts geroepen wordt in een reflex naar links gaat en andersom. Heel consequent, zonder nadenken, altijd de verkeerde kant. In het verkeer zeg ik dus bij de volgende bocht die kant uit en zwaai met een arm. Als mijn man bijrijder is, dan zegt hij ook uit veiligheidsoverweging nooit rechts of links, maar die auto achterna of hij geeft het aan met een handwijzing.
Doet het linkeroog pijn: dat weet ik niet maar het is dit oog. Oh links dus.
Kan mij niet schelen, het is dit oog. Gewoon aanwijzen, zekerheid voor alles.
Daarentegen heb ik stuurboord en bakboord nog nooit verwisseld, ook niet in een reflex.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Amadea ik heb er als linkshandige die op school gedwongen werd rechts te gaan schrijven best veel problemen mee gehad (incl. stotteren). Maar na een paar jaar modderen was ik wel redelijk in staat om rechtshandig te schrijven, hoewel ik nooit een mooi handschrift geschreven heb. Voordeel is wel geweest dat ik nu in vele zaken ambidexter ben. alleen bij het eten houd ik nog steeds mijn mes links, vork rechts. Lepel lukt aan beide zijden prima. En het is inderdaad echt geen vrouwending; onze zoon had precies hetzelfde. Oja en andersom komt ook voor: rechts zeggen als je links bedoelt (:+=))

Het beste antwoord

Zowel mannen als vrouwen halen links en rechts door elkaar. Maar er zijn meer vrouwen die dit doen.
Het is niet duidelijk waarom. Er zijn twee hypothesen : ruimtelijk inzicht en hersenstructuur.

-------http://www.quest.nl/artikel/waarom-kunnen-sommige-mensen-het-verschil-tussen-links-en-rechts-zo-moeilijk-onthouden.
Meer dan 20 procent van de mensen haalt links en rechts wel eens door elkaar. Waarom sommige mensen zo’n moeite hebben met het verschil tussen links en rechts, is onbekend.

Bijna niemand verwart rood met blauw, of binnen met buiten. Een theorie is dat het te maken heeft met de manier waarop ons brein is ingedeeld. Bij sommige mensen zijn alle taken min of meer gelijk over het brein verdeeld, bij andere zijn sommige vaardigheden, zoals taal, bijna volledig in een bepaalde hersenhelft terug te vinden.

Mensen met een meer ‘asymmetrisch brein’ lijken links en rechts eerder door elkaar te halen. Bijvoorbeeld: mensen die bij het horen een duidelijke voorkeur hebben voor één oor blijken ook meer last te hebben van links-rechtsverwarring. Misschien dat een voorkeur voor een bepaalde kant van ons lichaam het rechts-linksoordeel verstoort.

Aan de andere kant: vrouwen hebben gemiddeld een symmetrischer brein dan mannen, maar halen wel vaker rechts en links door elkaar. Maar vrouwen scoren gemiddeld ook slechter op ruimtelijke vaardigheden, zoals mentale rotatie. Dus het zou bij hen ook een algemener probleem met ruimtelijk inzicht kunnen zijn.
-------