Slimheid (intelligentie) is iemands vaardigheid bij het vinden van oplossingen. Soms wordt hieronder ook verstaan wat mensen geleerd en onthouden hebben, en/ of hoe snel ze iets kunnen leren.

Snuggerheid is gedrag dat aansluit bij een situatie, bij voorbeeld: als je in de auto op de snelweg rijdt en je ziet voor je een aanrijding gebeuren, een stukje over de vluchtstrook rijden om er zelf niet tegenaan te botsen. Of wanneer je bij die aanrijding betrokken bent, snel achter de vangrail te gaan staan, waar je immers veiliger staat. In het Engels heet snuggerheid 'streetwise' ofwel 'je kunnen redden in situaties op straat' en dat omschrijft het begrip erg mooi.

Een verstrooide professor is een mooi voorbeeld van iemand die wel slim is, maar niet snugger. Wat wij 'boerenslimheid' noemen is in feite snuggerheid: snel het juiste doen en alert reageren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het dagelijks taalgebruik wordt vaak de afwezigheid van die eigenschap beklemtoond: "Dat was niet zo snugger van je".
Er is ook een verschil in beleving. Slimheid wordt ook wel 'bookwise' genoemd: je leert makkelijk, neemt het snel op en hebt veel parate kennis. Snuggerheid is meer 'streetwise': je kunt snel anticiperen op situaties en inschatten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slimheid is weten dat een tomaat een fruit is, snuggerheid is weten dat je het niet in een fruitsalade moet gooien.

Oftuwel, slimheid is het hebben van feitelijke kennis en snuggerheid is het soepel kunnen toepassen van verworven kennis door verbanden te leggen.