Wat is de juiste formulering: Ik heb of ik had gister aardappels op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Geen van beide als het gaat om correct Nederlands. Het is dialect om te zeggen dat je iets op hebt. Om het keurig te formuleren gebruik je het werkwoord eten. Ik heb gisteren aardappels (of aardappelen) gegeten. Toegevoegd na 4 uur: Wil je het echter toch formuleren met het werkwoord ophebben, dan kan je alleen de verleden tijd gebruiken als er een vervolg op dat consumeren wordt beschreven. Bijvoorbeeld: "Ik had gisteren aardappels op, maar kreeg 's avonds toch zo'n trek dat ik nog een zak friet ben gaan halen". Ook kun je zeggen dat je gisteren aardappels op het menu had. Maar in gewoon Nederlands héb je gisteren gegeten.

Het ligt eraan wat je bedoelt met 'op'. Zoals je het schrijft is het een voorzetsel en moet er een werkwoord of zelfst. nmw. bij. Omdat je er 'gister'(en) bij zet, is het verleden tijd en staat er alleen het werkwoord 'heb'. In de verleden tijd is heb dan had. Zo zou het moeten zijn 'ik had gisteren aardappels op (mijn bord, mijn boodschappenbriefje, het menu enz) Bedoel je echter dat je ze OPgegeten hebt, dan wordt 'heb' gebruikt als hulpwerkwoord in de voltooide tijd en wordt de zin "ik heb gisteren aardappels op (gegeten)". Ook in de voltooid verleden tijd staat het hulpwerkwoord in de onvoltooid tegenwoordige tijd. Bijv; 'Gisteren heeft hij me nog gebeld', 'ooit is er een ijstijd geweest', 'Nederland is ooit een republiek geweest' enz. De voltooid verleden tijd waarin het hulpwerkwoord ook in de verleden tijd wordt geschreven, wordt alleen gebruikt als je je in gedachten terugverplaatst naar een gebeurtenis die in een nog vroeger verleden plaatsvond als voltooide handeling bijv; 'Voor een tientje had ik die klus wel gedaan', of ' Hij was toen bij zijn moeder geweest'. Toegevoegd na 11 minuten: De volooid tegenwoordige tijd wordt gebruikt voor het aanduiden van een situatie of handeling in het verleden die afgelopen is. De voltooid verleden tijd kijkt terug naar een voltooide handeling die ooit voor een tijdstip in het verleden, op een nog vroeger verleden daarvoor plaatsvond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100