Waarom is "Geachte mevrouw" wel goed en "Geachte mijnheer" niet?

Mevrouw is toch "mijn vrouw" afgekort?
En "geachte mijnheer" is niet juist; zie beste antwoord bij http://www.goeievraag.nl/vraag/kort-mijnheer.40677

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

Zie het maar als traditie,er zal wel geen zwaarwegende reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ik een brief richt aan een voor mij onbekende mevrouw of meneer, begin ik altijd met Geachte, zou niet weten wat daar mis mee is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Afkorten doe ik nooit, vind ik persoonlijk niet netjes.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.

http://wiki.nelos.be/index.php/Schrijfwijze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om het "Geachte",maar juist om Mevrouw of Mijnheer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goed mijnheer koolmees.
Als ik je nieuwe plaatje zie, ben ik weer positief, ha,ha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het maar geen HIV is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grapjas, het is apb.
Sommige dingen zijn nu eenmaal anders tussen mannen en vrouwen. Je zegt bij mannen Geachte heer,

Net als wanneer mannen de telefoon opnemen klinkt het heel stom wanneer ze opnemen met:"met meneer Jansen".
Dat is echt not done, je zegt dan:"met Jansen".
Terwijl een vrouw gerust "met mevrouw Jansen" kan zeggen.

En waarom? Geen idee, is nu eenmaal een regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt door het " mijn ". Je schrijft ook niet mijnvrouw. Mijn man krijgt vaak mail met als titel; 'geachte meneer', is echter niet zo formeel als heer. Je schrijft dus in een formele brief bij een volstrekt onbekende 'heer' en bij een bekendere die jou ook kent en die je niet tutoyeerd kan je rustig 'meneer' schrijven.
amc
14 jaar geleden
De correcte anspreektitel is: De heer en mevrouw Huppeldepup. Stamt nog uit de tijd dat een gezin bestond uit: de man en de rest.
De titels zijn gebleven. Een brief stuur je naar: de heer Huppeldepup en je start je schrijven met: Geachte heer Huppeldepup.
Ingeval van een vrouw stuur je je brief naar Mevrouw Huppeldepup. Je start je brief met: geachte mevrouw Huppeldepup.
Ik geloof niet dat 'mevrouw' een afkorting van 'mijn vrouw' is. Volgens mij zijn het twee verschillende titels. 'Mevrouw' is een algemene aanspreektitel voor vrouwen, al dan niet getrouwd. 'Mijn vrouw' is een verwijzing naar één bepaalde vrouw.
Mijnheer is ook een gangbaar woord in de Nederlandse taal, maar veel minder officieel dan 'de heer'. 'Mijnheer' wordt meer gebruikt als de geschreven variant van het gesproken 'meneer'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijnheer kan wel in de aanhef maar wordt afgeraden. Wat oubollig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter om heer te gebruiken. Ookal is dame de tegenhanger van heer, je zegt toch: "Geachte heer/mevrouw,".
Blijf dit gewoon doen tot je een naam weet, dan kun je "Geachte heer ...(achternaam)" gebruiken.

Simpel antwoord op de vraag; de tegenhanger van Geachte mevrouw is dus Geachte heer. Dit wordt vaak gebruikt en er is dus niets op aan te merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets vaak wordt gebruikt betekent dat nog niet dat er niets op aan te merken is, toch?
Vergelijk de discussie over het ja of nee toelaten van "hun" als onderwerp ("hun hebben").
Het gaat mij om de reden van verschil tussen geachte heer en geachte MEvrouw. Maar misschien is die er wel niet, dat kan ook..