Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom werd een rietdekker ook wel een Rus genoemd?

Ik heb geen idee in welke categorie ik deze vraag moet plaatsen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rus[ch] heeft als betekenis ook 'riet, bies'. Dit wordt (werd) gebruikt voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor stoel- en kamermatten, aan dijk- en rivierwerken, en ook voor dakbedekking.

Mogelijk dat door de andere betekenis van Rus als iemand afkomstig uit Rusland het materiaal ook gebruikt werd om een persoon die ermee werkte te benoemen.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Dit antwoord had ik al als reactie gegeven. Jammer dat er geen bewijs voor de hypothese te vinden is.
Amadea
9 jaar geleden
Alleen is het zo (dat kan je zien aan de tijd) dat ik bezig was het antwoord te zoeken toen jij jouw reactie schreef.
SimonV
9 jaar geleden
Ja, dat snap ik, da's het probleem niet. Ik had het zelf niet als antwoord geplaatst omdat ik geen bewijs kon vinden. 'k Had gehoopt dat het jou wel zou lukken ... :-)

Andere antwoorden (1)

De Rus is ook een plantengeslacht, gras/riet achtig, misschien dat dit ook een link naar de dakdekkers is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding