wat is het Nederlandse meervoud van oligo?

Oligonucleotiden zijn korte stukken DNA of RNA. In het Engels worden deze oligos genoemd, en dit is overgenomen in het Nederlands. Hoe schrijf je dit leenwoord in de meervoudsvorm in Nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Het is geen bestaand Nederlands woord, dus is er ook geen Nederlands meervoud van. Wel is te vinden dat het een voorvoegsel bij medische termen is, en dan staat voor 'klein, gering'. Een voorbeeld van een meervoud is dan oligo-elementen.

Antwoorden (2)

Oligato's is het meervoud als je de spellingregels volgt. Vergelijk amigo - amigo's.

Toegevoegd na 19 seconden:
Moet Oligo's zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Meervoud solo is soli. Dus waarom geen oligi?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Solo komt uit het Italiaans. Engelse leenwoorden krijgen als meervoud er een s achter en omdat het woord eindigt op een klinker ook nog een apostrof.
tinus1969
9 jaar geleden
Oligo's is de juiste NL uitdrukking.
oligo wordt gebruikt als voorvoegsel voor een scheikundige verbinding. Het is een onderdeel van het rijtje: mono-, di-, oligo, poly-. En kan als zodanig niet omgezet worden naar een meervoudsvorm. Wel het complete woord. Dus b.v. oligosacharide.