Wat is de juiste uitspraak van 'propedeuse'?

Er zijn mensen die 'propeduize' zeggen en zij die 'propedeuze' ... welke is de juiste uitspraak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
10.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vind het met 'eu' gekunsteld klinken. Ik ken het alleen met 'ui'. Waarbij ik het niet vreemd zou vinden als de eerste 'e' als een nauwelijks hoorbare 'ai' wordt uitgesproken. Geen idee waarom, maar ergens 'hoort' het zo.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wil je het probleem voorkomen zeg dan: "Ik ga mijn P halen." ;-)
Computoon
10 jaar geleden
Da's studententaal. Net zoals een kind kan zeggen: Net zoals je over een kind kan horen zeggen dat hij zijn A heeft gehaald en dan wordt de toehoorder geacht te weten dat dit een zwemdiploma is. Vreemd eigenlijk dat je bij het slagen voor het autorijbewijs nooit hoort dat iemand zijn B heeft gehaald.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Het zijn trouwens niet alleen de studenten die het zeggen. De docenten zeggen het ook.

Antwoorden (2)

Met de 'ui'-klank, volgens mijn Van Dale. En die heeft ervoor doorgeleerd :-)
Computoon
10 jaar geleden
Proppeduize, met de klemtoon op dui

Toegevoegd na 22 uur:
Nav de reacties stap ik over op propeduize; nog steeds met klemtoon op de dui. De z blijft er wel is hoewel tussen z en s ook heel acceptabel is.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Niet proppe maar prope. Geen z maar een s.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met Amadea eens! Toch vaak z te horen, en dat is niet verkeerd.