Is de stam van het werkwoord stoten ''stot'''of ''stoot''?

Ik heb dit nodig voor spelling voor Nederlands. Namelijk met de stam weet je in of je een -d of -t moet gebruiken in de verleden tijd. Bij dit voorbeeld maakt het niet zoveel uit want de laatste letter is -t maar er zijn wel voorbeelden waarbij het wel uitmaakt. Ik dacht altijd dat de stam de ik-vorm was in de tegenwoordige tijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stam is stot want de stam is het hele werkwoord min ''en'' stoten min ''en'' is stot. Stot is dus de stam en Stoot de ik-vorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rose, als het kon kreeg je een plus

Het beste antwoord

Stot, de stam is namelijk het hele werkwoord min EN.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voorbeeld :
beloven ==> belov ==> V zit niet in 't kofschip dus in de verleden tijd DE(N). Daarom is het "ik beloofde" ondanks dat ik beloof wel een F op het eind heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik dacht namelijk altijd dat de stam realistisch moest zijn en dat je hem zo in een zin kon zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ iHave, inderdaad, ziet er raar uit maar belov is echt de stam van beloven. (een plus)
Zelfs Taaladvies vindt het er raar uitzien. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stam-van-het-werkwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is echt heel fout hoor.
Je moet wel alles lezen: Om bijvoorbeeld de juiste ik-vorm ik beloof te krijgen, moet de o verdubbeld worden (ik belof wordt verkeerd uitgesproken) Zelfde geldt voor stoten.
De stam van stoten is dus echt (ik) stoot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momo Toch is belov echt de stam van beloven. Ik-vorm is niet stam.

Andere antwoorden (3)

In de verleden tijd kent elk werkwoord slechts twee vormen:
enkelvoud, ongeacht IK, JIJ of HIJ
meervoud
In de verleden tijd wordt vaak onderscheid gemaakt tussen zwakke en sterke werkwoorden.

Zwakke werkwoorden
Bij zwakke werkwoorden is de verleden tijd meestal opgebouwd uit de ik-vorm met TE(N) of DE(N) erachter. Wanneer TE en wanneer DE? Dat kun je onthouden met de regel van 't kofschip. Die regel kijkt naar de letter die in het hele werkwoord voorafgaat aan "-en". Meestal is dat ook de laatste letter van de ik-vorm (tegenwoordige tijd), maar let op bij werkwoorden op -VEN en -ZEN.

De ik-vorm + TE(N)
als het werkwoord eindigt op -TEN, -KEN, -FEN, -SEN, -CHEN, -PEN of -XEN:
stoten - ik / jij / hij stootte - wij / jullie / zij stootten
pakken - ik / jij / hij pakte - wij / jullie / zij pakten
boffen - ik / jij / hij bofte - wij / jullie / zij boften
missen - ik / jij / hij miste - wij / jullie / zij misten
lachen - ik / jij / hij lachte - wij / jullie / zij lachten
stappen - ik / jij / hij stapte - wij / jullie / zij stapten
faxen - ik / jij / hij faxte - wij / jullie / zij faxten
Je ziet bij stoten: als de ik-vorm al op een T eindigt, komt er een extra T bij in de verleden tijd.

De ik-vorm + DE(N)
bij de overige werkwoorden:
tobben - ik / jij / hij tobde - wij / jullie / zij tobden
branden - ik / jij / hij brandde - wij / jullie / zij brandden
leggen - ik / jij / hij legde - wij / jullie / zij legden
maaien - ik / jij / hij maaide - wij / jullie / zij maaiden
breien - ik / jij / hij breide - wij / jullie / zij breiden
halen - ik / jij / hij haalde - wij / jullie / zij haalden
noemen - ik / jij / hij noemde - wij / jullie / zij noemden
lenen - ik / jij / hij leende - wij / jullie / zij leenden
kanoën - ik / jij / hij kanode - wij / jullie / zij kanoden
roeren - ik / jij / hij roerde - wij / jullie / zij roerden

De stam van stoten is dus stoot (ik, jij, hij stoot)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Dat betekent dat één van de antwoorden fout is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of 1 van de 2 goed, het is maar hoe je het bekijkt :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het eenvoudig te houden: Hoe bepaal je de stam van een werkwoord?
De stam van een werkwoord vind je door van het hele werkwoord -en af te halen; wat je overhoudt, is de stam. De stam van worden is word, de stam van leiden is leid, de stam van houden is houd, enz.
Bij sommige werkwoorden lijkt dit mis te gaan: de stam van beloven (belov) ziet er raar uit. Toch is belov echt de stam van beloven.
Hieruit volgt dat: de stam van stoten is stot. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stam-van-het-werkwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus de stam van zien is zi?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Crea, de stam van zien is zie dit is één van de uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://taaladvies.net/taal/advies/term/79/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door een bevel te geven, stoot in dit geval kom je ook achter de stam, stoot is dus de stam van stoten.
http://www.hoedoe.nl/werk-carriere/communicatie/hoe-voorkom-ik-dt-fouten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen antwoord op de vraag, althans ik kon hem niet vinden.
eigenlijk zoek je de stam door het hele werkwoord - en te doen,
dus ; stoten-en = stot
maar in het Nederlands is de ik-vorm de stam, en het is niet ik stot, maar ik stoot.
dus de stam is stoot.

neem maar eens een voorbeeld aan lopen;
lopen - en = lop.
maar ik lop kan niet, dus is het ik loop

een werkwoord waarvan je wel en eraf kunt halen is bijvoorbeeld werken;
werken- en = werk
ik werk klopt wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een goed worden boek staat het duidelijk vermeld.
Je hebt te maken met een stompe klinker of een lange klinker.
Korte is o e a i.
Lang is oo ee aa enz.
en het is makkelijk te herkennen hoe je het hebt te schrijven.
In jou geval het woord (stoten), de o is een lange klinker ó of oo uitgesproken.
Als je het woord verdeeld in letter grepen word het al gauw duidelijk.
Sto-ten de ó is open en word dus een lange klinker, want hij word niet opgesloten door een medeklinker.
Zou het gaan om een stompe (ò) zoals otter, verdeel je deze in letter grepen dan ot-ter de (ò) is een korte klinker, want deze word gesloten door een medeklinker.

Veel succes