Hoe moet je iOS uitspreken?

Het besturingssysteem van Apple. Ik hoorde vandaag zoiets geks.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het mobiele besturingssysteem van Apple.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo zeg ik het ook, en dan zou ik IE Oh Es ook kunnen zeggen/normaal vinden aangezien iedereen ook Ie Bee eM zegt. Maar check dit filmpje op 1:03 http://www.gamekings.tv/videos/firstlook-update-met-microsoft-en-nintendo/
bamibal
10 jaar geleden
Tja, het is natuurlijk ook geen woord uit de officiële woordenlijst. Het is een naam, en namen worden nog wel eens anders uitgesproken. Denk aan Ernie en Urnie, Pino en Pienjo.
bamibal
10 jaar geleden
Linux is ook zo'n naam die vaak verschillend wordt uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bert en Ernie of Burt en Urnie (maar nooit Bert en Urnie wat je vaak hoort in NL). Moet er geen dingetje op de n staan om het Pienjo te laten zijn? Lijkt me dat Pienjo niet te verklaren is als uitspraak, behalve als je er onjuist van uitgaat dat het Piño is.
http://www.youtube.com/watch?v=2pNTo5b8K54 Hoe je Linux uit moet spreken weet zelf Linus niet (meer) :D. http://www.paul.sladen.org/pronunciation/torvalds-says-linux.wav
http://danielmiessler.com/blog/dont-ever-argue-again-about-the-pronunciation-of-linux Ik zeg altijd lie-nuks, ik gok bijna iedereen in NL. Leukste vind ik zelf wiefie(Wi-Fi) wat ik ook zo zeg, waar ik hiefie(Hi-Fi) niet uit mijn mond krijg. Wai-Fai en Hai-fai. Moet je eens Wai-Fai zeggen in Nederland, weet 95% van de mensen niet waar je het over hebt, het zelfde geldt voor hiefie. Blijft een bijzondere tak van taal; namen en afk. uit het buitenland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dan ook HaiFie (High Fidelity)
bamibal
10 jaar geleden
http://youtu.be/Hk5TgzC5Ix8?t=34s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HaiFie ? Dat is het zeker niet. http://www.macmillandictionary.com/pronunciation/british/hi-fi Haifai/HeijFeij, maar dat zei ik al eerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry heren, maar in mijn jonge jaren toen HIFI in zwang kwam, werd er duidelijk gesproken van Haifie, later is dat verworden tot Haifai.Ik ben inmiddels 78 jaar.
Bordensteker
10 jaar geleden
In Vlaanderen zeggen ze het ook echt zo: Haifie ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer wat geleerd, maar je sprak/spreekt dan dus Hi op zijn Engels uit en Fi op zijn Nederlands. Dat men het later anders is gaan zeggen in Nederland lijkt me een logische/terechte aanpassing naar Engels/Engels. De andere aanpassing had kunnen zijn Hiefie (Nederlands/Nederlands). Haifie is in mijn ogen echter een oplossing die hinkt op twee gedachten. Het zelfde als iemand die Ai Bee eM zou zeggen voor IBM (Ai Bie eM of Ie Bee eM). Zijn er dan ook mensen die WaiFie zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://translate.google.nl/#en/nl/Fidelity
Als je de(juiste?) uitspraak hoort is het vlees noch vis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kijkt dan ook nooit* naar het woord in de afkorting, maar naar hoe een engelsman los de deeltjes hi en fi uitspreekt, http://translate.google.nl/#en/nl/fi%20hi
hai en fai dus. Of, als je de Engelse uitspraak links zou laten liggen, hoe een Nederlander hi en fi zou zeggen hie en fie (Je zou als Nederlander alleen op Hai uitkomen ALS je de Engels uitspraak neemt dus is de keuze om DAN fi juist weer Nederlands uit te spreken zeer bijzonder. Eens?). Wellicht werd vroeger in Engelstalige landen eerst ook Haifie gezegd (Een Engelsman zou misschien wel fie van fi maken waar een Nederlander niet Hai van Hi kan maken), dat zou misschien een verklaring kunnen zijn. Uiteindelijk zeg je het zoals je het zegt maar de logica vind ik hier ver te zoeken. Maar ja dat is taal hè. *Je zegt voor Horeca ook geen Hoo reh cah (Hoo-tel, res-tauran, cah-fee) maar hohreecaa* (heeft ook niks met de uitspraak te maken van de woorden in de afkorting). Of ook geen hahvoh (korte a korte o omdat het algemeen en onderwijs zou zijn). En een Engelsman zegt ook geen ih Bee Em (international met een korte i) *Althans ik neem aan dat je het ook zou uitspreekt :D.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor war dit topic betreft zeg ik nu Bai Bai!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bai bie!