Hoe schrijven Chinezen en Japanners nieuwe of onbekende woorden?

Met onze letters kunnen we onbekende woorden meestal zo opschrijven dat de lezer weet hoe ze moeten worden uitgesproken. Bijvoorbeeld 'mellook': een woord zonder betekenis (neem ik aan), waarvan ik aanneem dat elke GV-er het op vrijwel dezelfde manier zal uitspreken.

Kunnen Chinezen, Japanners, en andere volkeren met een "tekens-taal" dat ook? Zo ja: hoe?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

In het Japans heeft men daar zelfs een speciaal alfabet voor: het katakana. Dit alfabet bestaat uit 46 tekens die elk de klank van één lettergreep hebben (bijv. ''ka'', ''mu'', ''se'', etc.) Dit alfabet wordt uitsluitend gebruikt voor woorden die niet Japans zijn. Het woord ''computer'' wordt dus met het katakana alfabet geschreven. Omdat men in het Japans niet dezelfde klanken heeft, zou dit worden geschreven als ''kom-pyuu-taa''. De uitspraak hiervan komt vrijwel overeen met ''computer''.

Als er een compleet nieuw woord moet worden vertaald, kan men kiezen voor de letterlijke uitspraak (zoals bij ''computer'') of een vertaling van het woord. Hiervoor zijn dus geen nieuwe tekens nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

chinezen en japanners doen het net als wij.onze letters zijn ook tekens.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar onze tekens staan voor één klank. Chineze en Japanse tekens staan voor een woord. Hoe zou jij 'mellook' schrijven als je alleen maar tekens hebt voor 'boom', 'roos', 'vis', 'vuur' enzovoort?
niko
10 jaar geleden
dan zou ik het teken voor "mel""look "enz.gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chinezen en Jappaners hebben toch ook tekens die een lettergreep weergeven. Dus ak, , al, as, be, le, ge.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hebben ze voor *elke* mogelijke lettergreep een teken? Dat zou namelijk mijn vraag beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad een hele goede vraag. Ik ben zelf Chinees en er komen inderdaad geen nieuwe tekens bij. Wanneer er een nieuw woordje bij komt, bijvoorbeeld een nieuwe hippe kapsel die nog geen naam heeft. Mocht het een kapsel zijn met puntige bovenkant en kale zijkant, dan heet dit 'hanenkam' in het Nederlands. In het chinees worden de tekens gebruikt die al bestaan, bijvoorbeeld: haan-ach-ti-ge-kap-sel (zes tekens)
niko
10 jaar geleden
net als : mel- look ,dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan duikt de vraag op: Welke mel? mel
honing
Gevonden op http://www.dokterdokter.nl/encyclopedie/overzicht Mel
Let op: Spelling (deels) uit 1864: Melde, v. [zeker, zekere] [in de plant- of kruidkunde]
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/cali003nieu01_0016.htm Mel
Mel is een Engelse jongens- en meisjesnaam. Het betekent `donker, zwart`. Extra info: Waar word het gebruikt? De naam Mel wordt voornamelijk gebruikt in Engelstalige landen. Het is een verkorte vorm van Melvin, gebruikt in Engelstalige landen. Als het te lang is gebruikt men In Engelstalige lan
Gevonden op http://babybytes.nl/namen/gemengd/Mel mel
Achterhoekse term: kwartsrijk zand, werd in Neede gebruikt als vormzand2 voor de productie van de ijzeren bollen waarmee schoorsteenvegersborstels worden verzwaard. peridoot Olivijn.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10798 Mel
Mel is een gemeente in de Italiaanse provincie Belluno (regio Veneto) en telt 6311 inwoners (31-12-2004). De oppervlakte bedraagt 85,7 km², de bevolkingsdichtheid is 74 inwoners per km². De volgende frazioni maken deel uit van de gemeente: Villa di Villa; Carve; Pellegai; Tiago; Samprogno; Zottier; Nave; Tallandino; Marcador; Farra; Col; Pagogna
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Mel MEL
1) Bloemen en planten 2) Ganzenvoet 3) Gegiste honingdrank 4) Godendrank 5) Honing 6) Maat voor de subjectieve toonhoogte 7) Plant 8) Plaats in italie 9) Voornaam
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/MEL/1 mel
L honing.
Gevonden op http://www.nederlands-woordenboek.com/mel MEL
subjectieve eenheid van toonhoogte (objectief is dat frequentie) (ook 2.1.1.1)
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/11066
niko
10 jaar geleden
Welke mel?dat zal Cryofiel wel weten.
interessante lijst.(^_^)