Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede definitie van het begrip "similariteitsprincipe"?

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens deze link:

(Dat komt door de toepassing van het similariteitsprincipe, zoals W. Bronzwaer dat beschrijft in zijn boek Lessen in lyriek. Volgens dat principe krijgen)

*twee woorden die in een gedicht op verschillende maar overeenkomstige plaatsen staan, louter door die overeenkomstige positie ook een overeenkomstige betekenis.*

(In chiquere, literatuurwetenschappelijke termen heet het dat 'een syntactisch equivalente positie woorden dwingt in een semantische similariteitsrelatie'.)

Maar of je dat zoekt?

Het principe komt van een zekere R. Jacobson, maar dan loopt mijn verder zoektocht dood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
niet helemaal wat ik zoek, maar een plusje voor de moeite :)
ik zoek het meer op het biologische vlak.
dat als bij een mens bijvoorbeeld een bepaald gevoel wordt vastgesteld, zeg pijn bij een ontstoken kies, je mag veronderstellen dat het bij een zoogdier ook zo is, al is het nog niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks ;)

Andere antwoorden (1)

De neiging van groepsleden om die mensen aardig te vinden die op zichzelf lijken. Dit kan uiterlijkheden of gedrag betreffen, maar het kan ook om meningen gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding